متاورس ( به انگلیسی Metaverse) و یا فرا جهان تازهترین واژه ای است که تخیل صنعت فناوری جهان را به خود مشغول کرده است.
اما این تخیل بیانتها چه فضا و دنیای جدیدی برای ما طراحی کرده است؟
تصور کنید که اینترنت زنده شده یا دستکم به صورت سه بُعدی ارائه شده است.
در این صورت یک «محیط مجازی» شکل میگیرد که میتوانید به جای تماشای آن روی صفحه نمایش، وارد آن بشوید.
در این صورت با دنیایی از بخشهای مجازی بیپایان و به هم پیوسته مواجه میشوید که در آن افراد میتوانند با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی، عینکهای واقعیت افزوده، برنامههای گوشیهای هوشمند و یا سایر ابزارهای مشابه یکدیگر را ملاقات کنند، با هم درس بخوانند و کار و بازی کنند.
این دنیای جدید جنبههای دیگر زندگی برخط (آنلاین) مانند خرید و فعالیت در رسانههای اجتماعی را نیز در بر میگیرد.
در واقع با اتصال و تجمیع جنبههای برخط در یک جهان یکپارچه مجازی، انسانها قادر خواهند بود که زندگی مجازی خود را به همان شیوه زندگی فیزیکی خود ادامه دهند، مثلا به یک کنسرت مجازی و یک سفر آنلاین بروند، اثر هنری مجازی خلق کنند، یا از نمایشگاه این گونه آثار هنری بازدید کنند و در جریان خرید یک لباس دیجیتال آن را امتحان کنند.
همچنین به صورت دورکاری، همکاران فعال در یک شرکت میتوانند به جای تعامل فیزیکی با استفاده از تماسهای صوتی و تصویری با هم در یک دفتر مجازی کار کنند و از حضور یکدیگر بهرهمند شوند. فیسبوک نرمافزار ایجاد اتاقکارهای مجازی را به نام هاریزون ورکرومز (Horizon Workrooms) راهاندازی کرده که با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی موسوم به اوکیولس (Oculus) که حدود ۳۰۰ دلار قیمت دارد، قابل اجراست.
اما تنها فیسبوک نیست که در حوزه متاورس فعال شده، شرکتهای مایکروسافت و اِنویدیا (Nvidia) نیز وارد فرا دنیا شدهاند ولی هنوز نحوه اتصال بسترهای برخط ( پلتفرمهای آنلاین) شرکتهای فناوری شناسایی نشده است. چرا که متاورس یک فضای یکپارچه مجازی است شرکتهای فعال در آن ناگزیرند که در مورد استاندارد مشخصی برای ارائه فضاهای زیر مجموعه فرا جهان به توافق برسند.
مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک که اخیرا نام این شرکت را به «متا» تغییر داده، معتقد است که متاورس نسل بعدی اینترنت است که با افزایش مشارکت شرکتها پیشرفت زیادی خواهد کرد و بخش بزرگی از اقتصاد دیجیتال را از آن خود خواهد کرد.