• با توجه به افزایش روز افزون جمیعت، کمبود منابع آب شیرین و مواد پروتئینی و همچنین گرم شدن آب و هوای کره زمین نگاه دامپروری به سوی پرورش دامی سوق پیدا کرده تا بتواند از شرایط سخت مذکور عبور کند. بر همین اساس فائو از شتر به عنوان دام قرن آینده نام می برد چراکه کم توقع بوده، آب شیرینی کمی مصرف می کند و درعین حال امنیت غذایی را موجب می شود.
شاخص های سرمایه گذاری در این کسب و کار:
ظرفیت پرورش: ۵۰ نفر
نرخ برابری دلار: ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت مسقف: ۱۸۰ متر مربع
مساحت غیر مسقف: ۵۰۰ متر مربع
مساحت سایبان: ۲۵۰ متر مربع
سرمایه ثابت: ۸۵۰ میلیون تومان
تعداد اشتغال: ۲ نفر
نرخ بازدهی داخلی: ۱۹ درصد
مدت زمان بازگشت سرمایه: ۴٫۸ سال
مزیت ها و نقاط قوت:
-مقاومت بالا شتر دربرابر بیماری ها و شرایط محیطی
-رشد نسبتا سریع شتر
-هزینه پایین خوراک
-بازار فروش مناسب
-نیاز به ساختمان و تجهیزات حداقلی
-بازار صادراتی مناسب
-قابل فروش بودن پوست ،شیر و حتی کوهان شتر
موانع و مشکلات:
-مشکلات دریافت مجوز تولید فرآروده های شیر شتر
-نبود کشتارگاه تخصصی شتر
-پایین بودن سطح دانش تخصصی
-کمبود اعتبارات خاص شترداری
-مشکلات بیمه
• نزدیک نیمی از مراتع کشور در وضعیت بسیار فقیر و فقیر قرار دارند که به خاطر شرایط اقلیمی، عمدتاً در آنها گیاهان شور پسند و نباتات خاردار میروید و شتر مهمترین دامی است که با این اقلیم تطابق یافته و تولیدمثل و بازده اقتصادی دارد.بهترین مناطق برای پرورش شتر نیمه ی جنوبی و شرقی کشور هستند که اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی دارند.
• پوست و پشم شتر در صنایع نساجی کاربردهای خاص دارد.کوهان شتر مثل دنبه گوسفند مصرف خوراکی دارد و علاوه بر آن با استعمال خارجی در مفاصل و ماهیچه ها خواص تقویتی، رفع درد و درمان دارد.
• اشتغالزایی و درآمدزایی برای خانوارهای روستایی، وجود مراتع خاص تعلیف شتر، وجود بازار مصرف گوشت به ویژه در استان های کویری، ارگانیک بودن گوشت شتر، استفاده از کرک شتر، مقاوم بودن شتر در شرایط بیابانی، بحث گردشگری، تولید و صادرات شتر به کشورهای دیگر از جمله نقاط مثبت توسعه صنعت شترداری است.
آگاهی نداشتن از شیوه های نوین پرورش شتر، مشقت بار بودن شترداری، مشکل تامین وثیقه بانکی به ویژه در مناطق روستایی برای دریافت تسهیلات و نبود مجوز بهره برداری از مراتع برای شترداران، موانع توسعه شترداری است.