09150566946

پول هوشمند چیست ؟

پول هوشمند در واقع همان سرمایه ای است که توسط سرمایه گذاران بزرگ و با اگاهی کافی ، که درک کاملی از بازار مالی دارند و میتوانند روند ها را زود تر از بقیه شناسایی کنند ، وارد بازار و یا از ان خارج میشود و چون معاملات انها حجم بالایی دارد موجب جهت دهی به بازار میگردد . 

 

جریان پول هوشمند ، فرایند ۴ مرحله ای طی میکند . 

در مرحله ی اول ، سرمایه گذرانی که اطلاعاتی در باره ی تغیرات صورت های مالی شرکت ها یا اتفاقات بنیادی دارند ، برای اطمینان از خرید در پایین ترین قیمت ، سهم مورد نظر را نه یکباره بلکه به تدریج و طی چند روز یا حتی چند ماه جمع اوری میکنند . مثلا با خرید سهم دذ ساعات بازگشایی بازار و فروش ان در ساعات پایانی  ، قیمت را همچنان پایین اما در مجموع میزان خرید ها را بیشتر از میزان فروش نگه میدارند . 

 

در مرحله ی دوم ، جریان پول هوشمند به سمت افزایش قیمت سهم برای فروش در اینده حرکت میکند . به این معنا که سرمایه گذاران شروع به خرید سهم در حداقل قیمت و حجم بالا میکنند و از این طریق تقاضا برای سهم را بالا میبرند و منجر به افزایش قیمت سهم به دلیل کمبود عرضه میشوند . 

 

در مرحله ی سوم ، بیشتر سرمایه گذاران خرد از وجود این سهم با خبر شده و هر چه تقاضا برای این سهم بیشتر باشد افزایش قیمت نیز ادامه میابد . 

در این مرحله پول هوشمند کم کم و به صورت تدریجی از جریان خارج میشود تا به یکباره قیمت ها کاهش نیابد . مثلا مقداری از سهم در ساعات اولیه بازار فروخته و در ساعات پایانی دوباره خریده میشود . 

 

در مرحله ی چهارم یعنی مرحله ی اخر ، که سرمایه گذاران کلان بیشتر سهم خود را فروخته اند ، باقی مانده ی انرا در حجم بالا عرضه میکنند و از بازار خارج میشوند . این اقدام تا حدی منجر به ریزش قیمت ها میشود و سرمایه گذاران خرد دیگر نیز که این کاهش قیمت را میبینند وحشت زده شده ، سهام خود را میفروشند و به ریزش بیشتر قیمت ها کمک میکنند .

 

 

تشخیص ورود و خروج پول هوشمند

اولین و مهم‌ترین عامل برای تشخیص وجود پول هوشمند، حجم معاملات در یک سهم است. افرادی که دائما یک سهم را زیر نظر دارند؛ دقیقا ورود یا خروج پول هوشمند را از روی حجم معاملات تشخیص می‌دهند. حجم معاملات در واقع میزان معاملات انجام ‌شده در دوره‌ای مشخص از زمان مثلا روزانه، هفتگی، ماهانه و … است. این دوره زمانی در نمودار میله‌ای یک سهم قابل‌ مشاهده است تا تحلیلگران  با رصد حجم معاملات همراه با قیمت، جهت حرکت بازار را تشخیص دهند.

به تعبیری حجم معاملات، تغییرات قیمت را به وجود می‌آورد. به این ترتیب که حجم معاملات در بازارهای پررونق، نسبتاً سنگین و در بازارهای راکد، نسبتا سبک است اما حجم معاملات به تنهایی فاکتور تشخیص نیست؛ بلکه تشخیص ورود پول هوشمند نیازمند دانش و مهارت کافی و تجربه و شناخت سهم دارد.

دومین عامل تشخیص وجود پول هوشمند، مقایسه میزان و تعداد خریدار یا فروشنده نسبت به حجم معاملات است. اگر تعداد خریداران کمتر از حجم خرید بود نشان‌دهنده آن است که سرمایه‌گذاران کلان در حال خرید سهم هستند و عکس این مطلب نیز صادق است یعنی اگر فروشندگان کم بودند ولی با حجم بالای سفارش فروش رو به رو بودیم، این موضوع می‌تواند نشان دهنده خروج پول هوشمند باشد.

سومین عامل تشخیص پول هوشمند در یک سهم، ارزش معاملات روزانه آن سهم است. به این ترتیب که  اگر میانگین ارزش معاملات روزانه در بازار در محدوده‌ای باشد اما ناگهان در زمان کوتاهی دو تا سه برابر شود، می‌توان نتیجه گرفت علت این نقدینگی بالا ورود پول هوشمند است.

نکته‌ای که در این قسمت باید به آن اشاره کرد این است که چنانچه حجم معاملات یک سهم زمانی که تقاضایی برای آن نیست، به ‌یک‌ باره و به میزان زیادی افزایش پیدا کند، این موضوع می‌تواند یکی از نشانه‌های ورود پول هوشمند باشد. بالعکس کاهش و فروش بسیار یک سهم، به ‌یک‌ باره را می‌توان خروج پول هوشمند از آن در نظر گرفت. بنابراین خرید و فروش حجم بالای یک سهم در زمان کوتاه و به ‌یک ‌باره را می‌توان عامل چهارم تشخیص ورود پول هوشمند به سهم دانست.

دانستیم که یکی از گزینه‌ها برای انتخاب سهم مناسب برای سرمایه‌گذاری، مخصوصا در زمان‌هایی که  نوسانات بازار بسیار است، تشخیص ورود پول هوشمند است. خبرگان بازار مدام در حال رصد تحرکات قیمتی و حجم معاملات و سایر عوامل تأثیرگذار بر قیمت سهم مورد نظر خود هستند زیرا با این کار از ورود و خروج پول هوشمند مطلع می‌شوند. این افراد می‌توانند با تشخیص ورود پول هوشمند به سهم و به کمک موج ایجاد شده توسط این پول، به سودهای بالاتری دست پیدا می‌کنند. در مقابل افرادی که بدون توجه به عوامل تاثیرگذاری چون پول هوشمند و تنها بر اساس هیجان خرید یا فروش می‌کنند نهایتا دچار زیان می شوند.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *