09150566946

پیشخور شدن قیمت سهام

پیش‌خور شدن قیمت سهم به چه معناست؟

برای آن که به صورت یک تحلیل گر دقیق عمل کنیم و با علم و آگاهی نمادها و شرکت های مختلف بررسی کنیم لازم است که با مفاهیم و اصطلاحات کاربردی آشنا شویم، یکی از این اصطلاحات پیشخور شدن قیمت است.

دو حالت زیر را در نظر بگیرید:

تصور کنید که در یک صنعت و یا نماد خاص شاهد افزایش قیمت سهام باشیم و ارزش سهام شرکت های مربوط به آن صنعت مستقل از تحلیل بنیادی یک سیر صعودی را طی کنند.

یا به طور برعکس و در حالت دوم یک شرکت (نماد) و یا یک صنعت به یکباره روند نزولی طی کند و ارزش سهام شرکت در طول روزهای متمادی به طور پیوسته کاهش یابد بدون این که تغییری در صورت های مالی آن شرکت دیده شود.

هنگامی که تغییرات قیمتی در یک سهم (نماد) به طور پیاپی نزولی (یا صعودی) می شود بدون آن که هنوز هیچ تغییراتی در صورت های مالی آن شرکت رخ داده باشد نشان دهنده این است که قیمت سهام پیشخور شده است و باید دلایل آن را جست و جو و بررسی کرد.

Share feeder 1 300x167 - پیشخور شدن قیمت سهام

از دلایل پیشخور شدن قیمت سهام یک شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در تحلیل بنیادی بیان شد که اخبار و رسانه ها تاثیر مستقیم و بسیار زیادی بر روند قیمت ها در بازار سرمایه می گذارند، علی الخصوص اگر خبر منتشر شده به طور مستقیم در مورد یک صنعت خاص باشد.

اتفاقاتی که قرار است در یک صنعت رخ دهد، مصوبه های جدیدی که در آینده نزدیک ممکن است وضعیت یک صنعت را به طور کل تغییر دهد از جمله خبرهایی هستند که انتشار آن ها بر روند قیمتی یک صنعت تاثیر گذار خواهد بود و پیشخور شدن قیمت سهم رخ می دهد.

از دیگر مواردی که در پیشخور شدن قیمت سهام یک شرکت تاثیر می گذارد قیمت های جهانی و تغییرات آن ها است. شرکت هایی که در حوزه های صادرات و یا واردات فعالیت می کنند، تغییرات قیمت های جهانی بر ارزش سهام آن ها تاثیر مستقیم دارد.

از آن جایی که صورت های مالی شرکت ها هر سه ماه یک بار منتشر می شود، تغییرات قیمت های بین المللی بر هزینه های خرید و فروش این شرکت ها تاثیر می گذارد و باعث می شود که قیمت آن سهم در صورت بروز این تغییرات پیشخور شود.

از دیگر دلایل پیشخور شدن قیمت سهام یک شرکت تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد است. نوسانات و تغییراتی که در نرخ ارز رخ می دهد ارتباط مستقیم با پیشخور شدن سهام (دلاری یا غیر دلاری) شرکت ها دارد.

تغییرات اساسی که در شرکت ها به صورت خاص رخ می دهد:

از دیگر مواردی که در پیشخور شدن قیمت سهام یک شرکت تاثیر گذار است، تغییراتی است که در اساس یک شرکت به صورت مستقل و فارغ از صنعت رخ می دهد.

 گاهی خبرهایی مثبت و یا منفی در مورد یک شرکت به گوش می رسد و دید سهامداران نسبت به آن شرکت مثبت و یا منفی می شود، همین موضوع از دلایل پیشخور شدن قیمت سهام شرکت می شود.

چرا که بدون آن که هنوز به طور رسمی در مورد شرکت اطلاعیه در سازمان کدال منتشر شده باشد و یا تغییراتی در صورت حساب های مالی شرکت رخ داده باشد قیمت سهام آن تغییر می کند.

بنابراین شایعات یا اخباری که به طور غیر رسمی از یک شرکت منتشر می شود ممکن است باعث پیشخور شدن قیمت سهام آن شرکت شود و به یک باره بازار بورس شاهد افزایش عرضه یا تقاضا در آن سهم می شود.

تمامی مواردی بیان شده از جمله دلایل پیشخور شدن قیمت سهام است و بر عرضه یا تقاضای آن ها تاثیر می گذارد.

پس از آن که قیمت ها رشد کردند و پس از آن صورت های مالی شرکت ها منتشر شد باعث می شود که درصد تغییرات سود یک سهام تعدیل مثبت داشته باشد اما هنگامی که سهام بازگشایی می شود با نوسان منفی مواجه می شود. به عبارتی با تعدیل مثبت و با نوسان منفی و رو به پایین بازگشایی می شود و برای بسیاری از سرمایه گذاران این سوال پیش می آید که چرا با وجود آن که سهام شرکت با تعدیل مثبت بازگشایی شده است اما دارای نوسان منفی است؟

پاسخ آن این است که پیش از انتشار صورت های مالی و اعمال تغییرات به صورت رسمی ارزش سهام تغییر پیدا کرده است و همین موضوع که آن را به نام پیشخور شدن قیمت سهام نام گذاری می کنیم روند بازار را به طور کامل تغییر می دهد و این تغییرات با تحلیل های بنیادی قابل بررسی نیستند.

حال با این سوال مواجه می شویم که به عنوان یک سهامدار چگونه می توانیم متوجه شویم که تغییرات قیمتی که در یک سهم در حال رخ دادن است به دلیل پیشخور شدن قیمت سهم است یا دلایل دیگری دارد؟

پاسخ آن این است که برای اطلاع از این موضوع باید به p/e سهم توجه کرد. اگر p/e یک سهم به طور ناگهانی افزایش یابد ممکن است قیمت سهم پیشخور شده باشد و باید این موضوع بررسی شود.

انتظاراتی که بازار از یک سهم دارد در روز بازگشایی بر قیمت سهم تاثیر گذار است. هنگامی که انتظار بازار از یک سهم مثبت باشد، با وجود آن که شاید سهم تعدیل منفی خورده باشد در روز بازگشایی تاثیر مثبت بر قیمت می گذارد و این دوگانگی باعث پیشخور شدن قیمت سهم می شود. بنابراین دیدگاه و نظری که سرمایه گذاران بر یک سهم دارند بر قیمت آن موثر است.

دومین موضوع زمان بازگشایی سهم و تاثیر جو بازار بر آن است. ممکن است که سهم تعدیل مثبت خورده باشد اما در روزی بازگشایی شود که جو حاکم بر بازار منفی است ( و یا قیمت سهم تعدیل منفی خورده باشد اما در روزی بازگشایی شود که جو بازار مثبت است) از دیگر مواردی است که در پیشخور شدن سهم تاثیر می گذارد.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *