09150566946

بوسه وداع (Last Kiss)

lastkiss 1024x518 - بوسه وداع (Last Kiss)

پولبک (Pullback) چیست؟

کلمه پولبک در لغت به معنای بازگشت و عقب کشیدن و مترداف کلمه hook به معنی قلاب است. به همین دلیل در نمودارها نیز به شکل قلاب نمایان می‌شود. معنای دیگری که برای این کلمه می‌توان در نظر گرفت خداحافظی است. چراکه در این حالت، روند بعد از شکست سطح حمایتی یا مقاومتی معتبر خود، سعی می‌کند یک بار دیگر به آن سطح شکسته شده بازگردد. با شکسته شدن این خطوط و نقض آن‌ها، از اهمیت آن‌ها کاسته نشده؛ بلکه تغییر وضعیت می‌دهند و از مقاومت به حمایت و برعکس تبدیل می‌شوند.

معمولاً بعد از شکست خطوط حمایتی و مقاومتی، در ۶۰ درصد مواقع بازار متمایل به بازگشت مجدد به سمت حمایت و مقاومتی که شکسته شده دارد. تقریباً در ۷۰ درصد مواقع شکست‌هایی که با حجم بسیار بالا نسبت به میانگین ۳۰ روزه رخ می‌دهند، تمایل به پولبک پیدا می‌کنند؛ لذا این تفکر که الزاماً بعد از هر شکست معتبر، باید نیاز به پولبک باشد، درست نیست. این نکته را در نظر داشته باشید که پولبک حتماً نباید بازگشت دقیق به سطح شکسته شده باشد؛ بلکه نفوذ موقت به محدوده سطح شکسته شده هم پولبک به‌حساب می‌آید.

 بررسی انواع پولبک در بازار بورس

سه نوع کلی پولبک وجود دارد که عبارت است از:

• پولبک عادی (Normal Pullback)

پولبک نوع عادی، همان حالتی است که اکثر اوقات قابل‌مشاهده است. به‌صورت خیلی ساده در این نوع پولبک، قیمت به سطح مقاومت یا حمایت خود برخورد می‌کند و مجدد به حرکتش ادامه می‌دهد.

• پولبک خارجی (Outside Pullbak)

در این حالت از پولبک، قیمت سهم قبل از رسیدن به سطح حمایت یا مقاومت، مسیر اصلی خود را در پیش می‌گیرد و به حرکت ادامه می‌دهد. این نوع پولبک نشان‌دهنده بالا بودن تقاضا برای سهم در حالت‌های صعودی (و بالعکس در حالت‌های نزولی) است. در صورت مشاهده این نوع پولبک احتمال صعود قیمت در حالت صعودی بالا خواهد بود.

• پولبک داخلی (Inside Pullback)

ازآنجایی‌که این نوع پولبک می‌تواند نشان‌دهنده سردرگمی معامله‌گر در جهت نمودار باشد، ریسک زیادی به همراه دارد. 

تفاوت پولبک و اصلاح قیمت چیست؟

پولبک و اصلاح قیمت هر دو به معنی جابجایی روند است؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که بین این دو مفهوم یک تفاوت مهم وجود دارد و آن هم این است که پولبک ها موقت و اصلاح ها طولانی‌مدت هستند. پولبک ها نشانه‌ی از تغییر روند و تبدیل مقاومت‌های شکسته شده به حمایت و حمایت‌های شکسته شده به مقاومت هستند و اصلاح ها نشانه‌ی ادامه روند صعودی و یا نزولی در جهت ایجاد الگوهای پلکانی قیمت هستند.

آیا پولبک نشانه شروع یک روند جدید است؟

عده‌ای از سرمایه گذاران اعتقاد دارند که بعد از تشکیل پولبک در سهم، شاهد ادامه روند قبل هستیم؛ در صورتی که این درست نیست. بولکوفسکی اعتقاد دارد که حدود ۵۰ درصد از روندها بعد از تکمیل پولبک روند قبلی خود را ادامه می‌دهند. در حالی ۵۰ درصد روندها بعد از پولبک باقدرت روند قبلی خود را از دست می‌دهند و مسیر جدیدی را شروع می‌کنند. پس به‌طور قطع نمی‌توان گفت که آیا پولبک در سهم اتفاق می‌افتد یا خیر و احتمالاً در نمودارهای بسیاری نیز شاهد این موضوع بوده‌ایم؛ بنابراین بهتر است برای تکمیل پولبک و ادامه روند سهم حتماً به نکاتی که تا اینجای مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، توجه داشته باشید. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که شناخت تکنیک های معاملاتی و تابلو خوانی بازار کمک زیادی به فهم و تشخیص رفتار بازار می‌کند.

Break Out

به شکسته شدن یک سطح تکنیکالی توسط قیمت گویند و بر دو نوع است

Bullish break out: به شکست های صعودی سطوح گفته می شود و بر اساس این ابزار اگر یک سطح مقاومت شکسته شود قیمت حداقل به اندازه آخرین و عمیق ترین دره ساخته شده از نقطه شکست بالا خواهد رفت.

Bearish break out: به شکست های نزولی سطوح گفته می شود و بر اساس این ابزار اگر یک سطح حمایت شکسته شود قیمت حداقل به اندازه آخرین و مرتفع ترین قله ساخته شده از نقطه شکست پایین خواهد آمد.

Pull Back

زمانی که یک سطح تکنیکالی شکسته می شود در اکثر مواقع بازار یک موج اصلاحی به سمت خود سطح ایجاد می کند به این حرکت بازار در اصطلاح Pull back گفته می شود.

 

Last Kiss

حال اگر قیمت قبل از ادامه دادن به حرکت پیش رونده خود یک بار در طول pull back به سطح تکنیکالی اصابت کند بوسه وداع اتفاق می افتد که بستر مناسبی است برای ورود به معامله. در ۵۰ درصد مواقعی که pull back اتفاق می افتد بوسه وداع رخ می دهد.

استراتژی خرید در بوسه وداع

برخی از معامله گران زمانی که یک سطح تکنیکالی شکسته می شود بلافاصله بعد از شکست به بازار ورود نمی کنند بلکه صبر می کنند تا خرید خود را در last kiss انجام دهند.

چرا که بعد از شکسته شدن یک سطح تکنیکالی معمولا بازار هیجانی می شود و بازار هیجانی بستر مناسبی برای خرید و فروش نیست به این دلیل باید صبر کرد تا هیجان در بازار از بین برود و بعد از last kiss هیجان بازار از بین رفته و فرصت مناسب برای ورود به معامله به وجود می آید.

معامله در last kiss دو حسن دارد و یک عیب

حسن معامله در Last Kiss

  1. ورود به بازار به دور از هیجان و معامله در شرایط ارام
  2. ورود ارزان تر و معامله در قیمت بهتر

عیب Last Kiss

تنها ایراد معامله در این شرایط این است که ممکن است در طول Pull back بوسه وداع اتفاق نیافتد و معامله گر از شرایط معامله عقب بماند

نکته در رابطه با شکست ها:

به صرف عبور قیمت از یک سطح تکنیکالی نمی توان گفت که شکست انجام شده است و در بسیاری از موارد در بازار مشاهده می شود که قیمت مثلا از روی یک سطح مقاومت عبور کرده و بعد از اندکی نفوذ مجددا به زیر سطح بازگشت می نماید ( به این نوع شکست کاذب یا غلط گویند) لذا دقت کنید که سطوح تکنیکالی یک خط نیستند بلکه یک محدوده هستند.

شکست های واقعی ۸ معیار مهم دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

معیار های شکست واقعی:

  1. زمانی که قیمت به نزدیکی سطح تکنیکالی می رسد سرعت و زاویه حرکت قیمت بیشتر و تند تر شود
  2. زمانی که قیمت از روی سطح تکنیکالی عبور کرد سرعت و زاویه حرکت قیمت نسبت به قبل بیشتر و تند تر شود.
  3. شکست سطح تکنیکالی با بدنه کندل انجام شود و نه با سایه کندل.
  4. کندلی که شکست را انجان می دهد یک کندل با بدنه بلند باشد و رنگ آن کندل باید هم رنگ شکست باشد.
  5. هنگامکی که شکست صعودی شکل می گیرد صف خرید و هنگامی که شکست نزولی شکل می گیرد صف فروش تشکیل شود.
  6. در هنگام شکست حجم معاملات افزایش یابد.
  7. قیمت بعد از شکست بتواند دو الی سه روز کاری خود را بعد از سطح شکسته شده نگه دارد.
  8. کندل تثبیتی شکست انجام شود.

 

کندل تثبیتی شکست  کندلی است که دو ویژگی دارد. اولا هیچکدام از اجزای اصلی آن با  سطح تماس تداشته و دوما رنگ آن هم رنگ شکست باشد.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *