09150566946

روانشناسی و رفتار شناسی معاملاتی در بازار سرمایه گذاری و بورس

اصول روانشناسی معاملاتی و رفتار شناسی در بورس؛ یک راه حل پیشنهادی نیست؛ در واقع هر شخصی که در این زمینه فعالیت می‌کند باید اطلاعاتی کلی درباره نکات کلیدی رفتارشناسی بازار بورس داشته باشد. می توان گفت اگر در این بازار آشفته به دنبال راهی برای خرید و فروش سهام هستید باید بررسی دقیقی از روند سهم داشته باشید.

اولین نکته که لازم است مورد توجه قرار دهید؛ مربوط به شرکت‌هایی است که حوزه فعالیت یکسانی دارند؛ چنین شرکت‌هایی با میزان دارایی تقریبا برابر؛ قطعا دیر یا زود ارزشی نزدیک به هم خواهند داشت.

تصمیم گیری بر اساس حقوقی‌ها؛ اشتباهی متداول

دومین نکته بیشتر رفتار شناسی حقوقی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به طور کلی دلایل متعددی می تواند عامل خرید یا فروش حقوقی‌ها باشند، اما از اصلی ترین این دلایل می توان به: کد به کد، خرید و فروش دستوری، خرید قدم به قدم (پلکانی) در روند نزولی بازار و… اشاره کرد. باید بدانید که خرید فروش حقوقی ها عملا کار ریسکی محسوب می شود و احتمال خطا در آن نسبت به دیگر موردها بیشتر است. از همین رو است که تحلیلگران رفتار شناسی حقوقی‌ها همواره تاکید می کنند: بررسی معاملات خود را تنها بر اساس تحلیل حقوقی‌ها انجام ندهید

اصلاح، ریزش و جداسازی سهم‌ها؛ سه چالش اساسی برای فعالیت در زمینه بورس

سومین نکته که به عنوان چالشی اساسی برای هر شخص فعال در این زمینه شناخته می شود؛ مربوط به تفاوت میان اصلاح و ریزش است. باید بدانید که اصلاح با ریزش متفاوت است؛ ریزش در واقع به معنای تغییر روند سهام از مثبت به منفی است، اما زمانی که صحبت از اصلاح می شود، در واقع هدف کاهش مقطعی قیمت است که دیر یا زود ارزش آن افزایش می‌یابد.
چهارمین نکته به شما تاکید می‌کند تا سهم‌ها را از یکدیگر جدا کنید؛ در واقع در روانشناسی معاملاتی باید بدانید که هر سهم رفتار و ارزش مختص به خود را دارد و نباید آن را با دیگر سهم ها مقایسه کرد.

صبر و پایندی | دو عامل مهم در روانشناسی معاملاتی

پنجمین نکته مجموعه ای از نکات مهم را در خود جای می‌دهد تا دید بازتری از روانشناسی قیمت گذاری در اختیار شما قرار دهد. در ابتدا باید سعی کنید صبور باشید؛ اگر امروز شروع به “کاشتن” می‌کنید نباید انتظار داشته باشید که فردا “درو” کنید؛ در حقیقت رفتار شناسی بازار بورس به شما یاد می‌دهد تا همواره صبورانه عمل کنید و دید بلندی داشته باشید.

اگر به دنبال سودهای آنی و بلافاصله هستید به شما پیشنهاد می‌دهیم از این بازار خارج شوید؛ بازار بورس یعنی بازار صبر و روانشناسی معاملاتی؛ هیچ فردی تا کنون نتوانسته با دیدی کوتاه مدت سرمایه دار شود. 

مسئله بعدی که با مورد بالا نیز بدون ارتباط نیست به پایبندی اشاره دارد؛ بگذارید توضیح خود را با یک سوال بیان کنم: آیا تا بحال شخصی را دیده‌اید که تمام سود بازار را دریافت کرده باشد؟ در بازاری که هر روز سهام جدیدی برای فروش و سرمایه گذاری وارد کار می شود راحل پیشنهادی ما تنها پایبندی است. بسیاری از افراد در مواجه با سهم های جدید دست و پای خود را گم می‌کنند یا به اصلاح می‌توان گفت طمع می‌کنند؛ در چنین زمانی است که باید بر روی معاملات خود پایبند باشید و بر روی اهداف خود تمرکز کنید.

روانشناسی بازار فارکس

مورد بعدی که بیشتر در بحث روانشناسی بازار فارکس صدق می کند؛ شما را یادآور می‌شود که هیچ تحلیل قطعی و کاملی وجود ندارد؛ تمامی تحلیل و بررسی‌ها در شرایطی خاص می توانند شکست بخورند؛ در حقیقت این مسئله نه تنها در مورد روانشناسی بازار فارکس بلکه در مورد رفتارشناسی بازار بورس ایران نیز صدق می‌کند.

بنابراین همواره پیشنهاد می شود تک سهم نشوید!!! باید بدانید که تنوع در سرمایه گذاری یکی از اصول اصلی سرمایه داریست.
البته در شرایطی خاص نیز مشاهده می شود که سرمایه گذاران بزرگ تمرکز خود را بر روی یک سهام مطمئن و معتبر قرار می‌دهند. اما همواره پیشنهاد می کنیم که ۴ الی ۷ سهم را دنبال کنید تا در شرایط اصلاحات بازار بتوانید بهترین رفتار را از خود نشان دهید.

داشتن تعداد متعددی سهم نه تنها در زمان اصلاحات بازار؛ بلکه هنگام روند نزولی بازار نیز به شما کمک می‌کند تا به تعادل برسید و سهم‌های اضافه خود را بفروشید.

اما باید توجه داشته باشید که همیشه بدترین سهم خود را برای فروش بگذارید. سهامی که فکر می کنید کمترین سود را برای شما دارد و یا در صورت شرایطی ممکن است بیشترین ضرر را به شما وارد کند را بدون تعللی بفروشید.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *