09150566946

لیکوییدیتی چیست؟ بازار لیکوئید به چه معناست و چه تاثیری بر ترید دارد؟

liq e1621355048246 - لیکوییدیتی چیست؟ بازار لیکوئید به چه معناست و چه تاثیری بر ترید دارد؟

لیکوییدیتی چیست؟ بازار لیکوئید به چه معناست و چه تاثیری بر ترید دارد؟

یکوییدیتی به عنوان یک اصطلاح، توانایی خرید یا فروش دارایی‌ها در بازار بدون ایجاد تغییر شدید در قیمت آن دارایی‌ها تعریف شده است. لیکوئیدیتی می تواند به دو حوزه مختلف اشاره داشته باشد: بازار لیکوئید و دارایی لیکوئید .

بازار لیکوئید بازاری است که ترید زیادی در آن انجام می‌گیرد و بسیاری از افراد مایل به ترید و انجام معامله در آن هستند. از طرف دیگر، دارایی لیکوئید به دارایی اطلاق می شود که به راحتی می‌توان آن را به پول نقد تبدیل کرد.

لیکوییدیتی در دنیای ارز دیجیتال به چه معناست؟

مانند هر سرمایه گذاری دیگر، هرکسی می‌خواهد بدون نیاز به کاهش قیمت و یا انتظار برای همسان شدن ترید، خرید و فروش توکن را به سرعت انجام دهد. برای اینکه این امر امکان پذیر باشد، بازاری که در آن ترید انجام می‌دهید باید لیکوئید باشد. بنابراین، باید فعالیت ترید بالایی در آن انجام شود و قیمت‌های بید (فروش) و اسک (خرید) نباید خیلی از هم دور باشند.

اجازه بدید مثالی را از دید یک فروشنده، بررسی کنیم. علی دارای ۵ توکن یک ارز دیجیتال خاص است و قیمت آن طی چند روز گذشته افزایش یافته است. حالا علی خوشحال است و تصمیم می‌گیرد به زودی تمام توکن‌های خود را در قیمت فعلی بازار بفروشد.

اگر بازار لیکوئید باشد، به این معنی که خریداران کافی وجود دارند که مایل به خرید توکن‌های علی در قیمت مورد نظر وی هستند، علی قادر است دارایی‌های خودش را به سرعت و با قیمتی که می‌خواهد بفروشد. ترید علی بر قیمت بازار تأثیر نمی‌گذارد‌، چراکه لیکوییدیتی کافی برای تأمین آن وجود دارد.

با این حال، اگر علی می‌خواهد ۵ توکن خود را با قیمت فعلی بازار بفروشد، اما بازار غیر لیکوئید است یا لیکوییدیتی کمی دارد، وی موظف است قیمت مورد نظر خود را پایین بیاورد یا منتظر لیکوئیدتر شدن بازار باشد. این امر به دلیل کمبود خریدارانی است که مایل به پرداخت قیمتی که علی درخواست می‌کند، هستند و اگر علی تصمیم به فروش با قیمت پایین‌تر داشته باشد، ترید وی نیز بر قیمت فعلی بازار آن توکن تأثیر می‌گذارد.

چگونه می توانیم بگوییم یک بازار لیکوئید است؟

سه شاخص مهم وجود دارد که می تواند به تعیین لیکویید یا غیرلیکویید بودن بازار کمک کند: حجم معاملات ۲۴ ساعته، تعداد در لیست (دفتر) سفارشات، و اسپرد بید و اسک (bid-ask spread). اسپرد بید و اسک، تفاوت بین کمترین قیمت درخواستی (اسک یا خرید) و بالاترین قیمت پیشنهادی (بید یا فروش) است.

با این حال، لیست سفارشات ممکن است همیشه به دلیل عواملی مانند سفارشات limit و iceberg که همیشه در لیست سفارشات قابل مشاهده نیستند، منبع قابل اعتماد و دقیقی نباشد.

لیکوییدیتی هنگام ترید بسیار مهم است، چرا که یک عامل مهم برای ورود یا خروج آسان از یک بازار خاص است.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *