09150566946

محدودیت حجمی معاملات در بورس و فرابورس

افراد حاظر در بورس برای خرید و فروش سهام و انجام معاملات در بورس سهام باید یک محدودیت خاصی را در نظر بگیرند تا حجم مبادلات و خرید و فروش هایی که در طول روز انجام می شود مشخص و ثابت باشد. به این محدودیت حجمی که به حداکثر تعداد سهام قابل معامله و خرید و فروش در هر سفارش برای هر سهم یا نماد در سامانه معاملات انجام می شود، محدودیت حجمی گفته می شود. این محدودیت ها هم برای حداکثر و هم برای حداقل تعداد حجم سفارش در سیستم معاملات تعیین شده است. حداقل تعداد سهامی که قابل معامله و خرید و فروش است ۵۰۰ هزار تومان است. حداکثر تعداد حجم سفارش در سیستم معاملات به تفکیک بورس و فرابورس در ادامه توضیح داده شده است.

حداکثر تعداد حجم سفارش در سیستم معاملات فرابورس

این محدودیت حجمی هم برای بازار بورس و فرابورس است که تعداد مشخصی برای حجم معاملات افراد حاظر در بورس قرار گرفته است اما به این نکته توجه داشته باشید که این محدودیت برای عرضه های اولیه از مقدار و قیمت کمتری برخوردار است. این حداکثر و حداقل تعداد حجم سفارش در سیستم معاملات به منظور تسریع در معاملات و کاهش در ترافیک سامانه لحاظ شده است. طبق این محدودیت حجم سفارش و حداکثر تعداد حجم سفارش در سیستم معاملات در فرابورس برای شرکت هایی که سرمایه آن ها ۱۰۰ میلیون یا بیشتر است ۲۰۰٫۰۰۰ سهم و برای شرکت هایی که سرمایه آن ها کمتر از ۱۰۰ میلیون باشد به مقدار ۱۰۰٫۰۰۰ سهم تغییر می کند، منظور از محدودیت حجمی همان حداکثر تعداد اوراق بهاداری است که در هر سفارش وارد می شود.

حداکثر حجم هر سفارش خرید و فروش در بورس

    • آن دسته از نماد ها و سهام ها که دامنه قیمت آن ها ۱ الی ۵۰۰۰ ریال است حداکثر حجم سفارش آن ها ۴۰۰ هزار سهم است.
    • برای آن دسته از نماد ها و سهام ها که دامنه قیمت آن ها ۱۰۰۰۱ تا ۱۰۰ هزار ریال است حداکثر حجم سفارش آن ها ۱۰۰ هزار سهم است.
    • و برای آن دسته از نماد ها و سهام ها که دامنه قیمت آن ها ۱۰۰۰۰۱ به بالا باشد حداکثر حجم سفارش آن ها ۵۰ هزار سهم است.

حداقل تعداد سفارش در بورس:

در مورد عرضه های اولیه محدودیتی برای حداقل سهام قابل سفارش در بورس وجود ندارد و حتی دیده شده به شخص ۶ عرضه اولیه با قیمت مثلا ۱۵ هزار تومان تخصیص یافته زیرا در فرایند تخصیص عرضه اولیه با توجه به میزان مشارکت تعداد سهام تخصیص یافته مشخص می شود. در مورد حداقل حجم سفارش در سیستم معاملات بورس مربوط به سهام های غیر از عرضه اولیه مبلغ کل سفارش باید حداقل ۵۰۰ هزار تومان باشد.

 

 

 

بازگشت به صفحه سرفصل های اصلی تحلیل بنیادی

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *