09150566946

معرفی ارز دیجیتال مونرو (Monero)

monero1 - معرفی ارز دیجیتال مونرو (Monero)

مونرو چیست؟

مونرو یک ارز دیجیتال امن، خصوصی و پیگیر گریز است و از رمزنگاری مخصوصی برای اطمینان یافتن از اینکه تمامی تراکنش‌هایش غیر قابل رهگیری و پیگیر گریز باقی می‌ماند، استفاده می‌کند. در جهانی با شفافیت روزافزون، دلیل به وجود آمدن ارز دیجیتالی مانند مونرو و علاقه به آن را می‌توان درک کرد.

مونرو از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. این بدین معناست که مونرو نیز مانند بیت کوین یک ارز دیجیتال قابل استخراج است.

اولویت مونرو و جامعه آن بر ۳ ارزش کلیدی استوار است. در سایت مونرو این ویژگی‌ها به صورت زیر تعریف شده است:

امنیت: کاربران باید برای انجام تراکنش‌هایشان بدون اینکه با هرگونه خطا یا حمله‌ای مواجه شوند، قادر به اعتماد کردن باشند.

حریم شخصی: مونرو به حریم شخصی اهمیت زیادی می‌دهد. مونرو باید کاربرانش را در دادگاه‌های قضایی و در پرونده‌های بدتر حتی از مجازات مرگ نجات دهد !

تمرکززدایی: مونرو به بالاترین سطح از غیرمتمرکزسازی معتقد است.

تاریخچه پیدایش مونرو

در جولای ۲۰۱۲، برای اولین بار ارز دیجیتال بایت کوین (Bytecoin) از پروتکل کریپتونوت (CryptoNote) استفاده کرد. کریپتونوت پروتکل لایه کاربردی است که بسیاری از ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بر بستر آن شکل گرفته‌اند.

مونرو در واقع فورکی از بایت کوین است که پس از شایعات درباره کوین‌های از پیش استخراج شده (Pre-Mined) بایت کوین شکل گرفت. زنجیره جدا شده در ابتدا بیت‌مونرو (Bitmonero) نام داشت و سپس به مونرو تغییر نام داد. مونرو در زبان اسپرانتو به معنی سکه (coin) است. در این بلاک چین جدید هر ۲ دقیقه یک بلاک استخراج و به زنجیره اضافه می‌شد.

مونرو یک پروژه منبع‌باز است و توسط یک تیم ۷ نفره اداره می‌شود. از آنجا که این پروژه بر محوریت ناشناس ماندن توسعه یافته، ۵ نفر از افراد تیم ناشناس بوده و ۲ نفر دیگر هویت خود را مشخص کرده‌اند. این افراد دیوید لاتاپی و ریکاردو اسپاگنی (معروف به Fluffypony) هستند.

علاوه بر این تیم ۷ نفره، بیش از ۳۰ توسعه دهنده و ۴۲۰ مشارکت‌کننده دیگر در طول قسمت‌های مختلفی از پروژه حضور داشته‌اند.

مونرو چگونه کار می‌کند؟

مونرو بر اساس یک پروتکل رمزنگاری لایه کاربردی ساخته شده که با استفاده از امضاهای حلقوی (Ring Signatures) بر روی محرمانگی تمرکز کرده است.

مفهوم امضاهای حلقوی اولین بار در سال ۲۰۰۱ و در کنفرانس رمزنگاری کوئینزلند استرالیا ارائه شد. ران ریوست (Ron Rivest)، آدی شمیر (Adi Shamir) و یائل تامان (Yael Tauman) این روش جدید رمزنگاری را معرفی کردند. در واقع امضاهای حلقوی پایه و اساس سازوکار تراکنش‌های مونرو پس از مخابره از سوی کیف پول‌ها است.

استفاده اصلی از مونرو به خاطر آدرس‌های مخفی و پیگیر گریز بودن تراکنش‌ها است. این ویژگی از دیده شدن عمومی فرستنده و گیرنده جلوگیری می‌کند یا به طور انتخابی با استفاده از سیستم کلید عمومی/کلید خصوصی تعبیه شده جداگانه به آن‌ها این قابلیت را می‌دهد که چه کسانی قادر به مشاهده فرستنده و گیرنده باشند.

سایز بلاک‌های مونرو (Block size) متغیر است و این موجب انعطاف پذیری در مدیریت داده‌ها و مقیاس‌پذیری مونرو شده است. دلیل این نیز بیشتر به خاطر ساختار پروتکل مونرو است؛ چرا که برای محرمانگی، نیازمند داده‌ها و رمزنگاری‌های بیشتری پیرامون هر تراکنش است.

مونرو برای محافظت از فرستنده و گیرنده در برابر استراق سمع، از تراکنش‌های محرمانه حلقوی ( ring confidential transactions) و همچنین آدرس‌های مخفی (stealth addresses) استفاده می‌کند.

انواع آدرس ها در بلاکچین مونرو

بلاک چین مونرو از ۴ نوع آدرس مختلف پشتیبانی می کند. کاربران این شبکه می توانند با توجه به نوع تراکنشی که می‌خواهند انجام دهند هر نوع آدرسی را که مایلند ایجاد کنند.

  1. آدرس استاندارد: در ابتدای شروع بکار بلاکچین مونرو فقط آدرس استاندارد در دسترس بود. اما از سال ۲۰۱۹ آدرس های جایگزینی به لیست اضافه شدند ولی هنوز هم تعدادی از کاربران از آدرس های استاندارد برای دریافت پاداش استخراج استفاده می کنند.
  2. آدرس های ادغام سازی شده: این آدرس ها در واقع آدرس اصلی مونرو به علاوه یک کد پرداخت هستند و معمولاً توسط صرافی ها مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا به دلیل ناشناس بودن تراکنش ها در شبکه مونرو صرافی ها راهی برای فهمیدن اینکه تراکنش توسط چه کسی انجام شده است ندارند. پس از کاربران خود می خواهند تا در هنگام انجام تراکنش کد پرداخت را هم در آدرس تراکنش وارد کنند تا مشخص شود چه کسی تراکنش را انجام داده است.
  3. آدرس های مخفی: آدرس های مخفی یکبار مصرف هستند. در این حالت مبلغ مورد نظر مستقیما از یک آدرس به آدرس دیگر واریز نمی شود. سازوکار آدرس های مخفی به این شکل است که فرستنده به صورت تصادفی و یکبار مصرف آدرس مضاعفی ایجاد می کند. سپس رمز ارز مورد نظر به آن آدرس واریز می کند. پس از آن گیرنده می تواند با استفاده از کلید خرج عمومی که در اختیار دارد ارز دیجیتال مورد نظر را برداشت کند. به این ترتیب به دلیل وجود آدرس واسطه پی بردن به ارتباط بین آدرس کیف پول گیرنده و فرستنده غیر ممکن می شود.

امضای حلقه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

در بلاکچین مونرو برای انجام هر تراکنشی فرستنده و گیرنده به همراه ده میکسین یک حلقه را تشکیل می دهند. 

میکسین چیست؟  میکسین ها در واقع سایه تراکنشهای قدیمی هستند که پیش از این بر روی بلاک چین تراکنش انجام داده اند. با اضافه شدن میکسین ها به حلقه تراکنش شناسایی اینکه کدام یک از افراد گیرنده و کدام یک فرستنده است کاملاً غیرممکن می شود.

چرا هر ۲ سال یک هارد فورک بر روی بلاک چین مونرو رخ می دهد؟

بنیانگذاران مونرو معتقد بودند که همه افراد جامعه باید برای بدست آوردن XMR شانس یکسانی داشته باشند. به همین دلیل سیستمی بر روی مونرو طراحی نمودند که به صورت برنامه ریزی شده هر دو سال یک فورک سخت ( هارد فورک) انجام شود. طی هر هارد فورک نواقص بلاکچین مونرو برطرف و امنیت آن افزایش میابد. در نتیجه هر فورک الگوریتم استخراج نیز تغییر می کند، به این ترتیب اگر ماینرهایی منطبق با ساختار مونرو تولید شده باشند با انجام این پروژه فورک بدون استفاده می شوند. در نتیجه از استخراج مونرو تمرکززدایی می شود و همه فرصت برابری برای بدست آوردن پاداش استخراج مونرو خواهند داشت.

مزایای بلاکچین مونرو 

  • بلاک چین مونرو حریم خصوصی کاربران را به طور کامل حفظ می کند و کاملا غیرقابل ردگیری می باشد.
  • هر فردی می تواند به استخراج مونرو با لپ تاپ خود بپردازد و استخراج این رمزارز در انحصار ماینرها نیست.
  • برای حفظ ارزش XMR روند صدور رمز ارزهای جدید بسیار آهسته و کند انجام می شود. براساس اطلاعات تخمین زده می شود حدود ۱۱۷ سال زمان لازم است تا مقدار XMR های موجود به دو برابر مقداری که در عرضه اولیه صادر شده بود، برسد. 
  • بلاکچین مونرو بصورت پویا طراحی شده است. به این معنا که میزان اندازه بلاکها هیچ محدودیتی ندارد و با افزایش تعداد تراکنش ها اندازه بلاک ها هم بزرگتر می شود.
  • شبکه مونرو به کاربران خود اجازه می دهد تا تصویر حساب خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، بدون اینکه که توکن های درون حساب به خطر بیوفتند. به این ترتیب اگر لازم باشد برای انجام معامله ای به گیرنده ثابت کنید که مقدار معینی XMR دارید، می توانید دارایی خود را به او نشان بدهید. و در عین حال مطمئن باشید که رمز ارز مونرو شما غیرقابل دسترس و در امنیت می باشد.

معایب رمز ارز مونرو چیست؟

  1. بدلیل غیرقابل ردگیری بودن تراکنش ها در بلاکچین مونرو خلافکاران به طور گسترده از این رمزارز برای انجام معاملات غیر قانونی استفاده می کنند. بطوریکه مونرو تبدیل به رمز ارز محبوب فعالان بازار دارک وب شده است. این مسئله باعث ایجاد بدبینی نسبت به بلاک چین مونرو شده است. 
  2. با وجود اینکه در بلاک چین مونرو تلاش بر این است که همه افراد شانس برابر برای استخراج XMR داشته باشند. ولی براساس اطلاعات منتشر شده تقریباً ۴۳% استخراج این رمز ارز توسط چند استخر کنترل می شود. 
  3. رمز ارز مونرو توسط بسیاری ازکیف پول های سخت افزاری پشتیبانی نمی شود. به همین دلیل محافظت از XMR  بصورت ایمن کمی سخت است.

 

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *