09150566946

معرفی اندیکاتور کانال کلتنر (keltner channel indicator)

4 1024x590 - معرفی اندیکاتور کانال کلتنر (keltner channel indicator)

کانال کلتنر Keltner channel که با حروف اختصاری KC، نمایش داده می شود،اندیکاتوری محبوب در بین سرمایه‌گذاران است و یکی دیگر از ابزارهایی است که برای موفقیت در بورس به آن‌ نیاز دارید.

این اندیکاتور مبتنی بر نوسان است و از سه خط جداگانه تشکیل شده است و برای تشخیص نوسانات قیمت سهم بر اساس رفتار قیمت و سطوح حمایت یا مقاومت مورد استفاده قرار می گیرد.

اندیکاتور کانال کلتنر چیست؟

اندیکاتور کانال کلتنر توسط چستر کلتنر ابداع شد. وی نخستین بار این اندیکاتور را در کتاب خود به نام “چگونه می توان از کالاها کسب درآمد کرد” ، معرفی کرد و و بعد در دهه ۱۹۸۰ توسط لیندا بردفورد توسعه پیدا کرد. نسخه ی توسعه یافته اندیکاتور کاملاً شبیه به باندهای بولینگر است از آنجاکه آن هم از سه خط تشکیل شده است:

خط میانی کانال Keltner یک میانگین متحرک نمایی (EMA) است و دو خط بیرونی به جای انحراف معیار (SD) براساس میانگین واقعی (ATR) محاسبه می شوند.

کانال های کلتنر ترکیبی از دو اندیکاتور دیگر، یعنی میانگین متحرک نمایی (EMA) و میانگین دامنه واقعی (ATR) است.قبل از اینکه به نحوه ی محاسبه کانال های کلتنر بپردازیم توضیح مختصری در مورد این دو میانگین میدهیم

میانگین متحرک نمایی، میانگین‌ قیمت‌های یک سهم در طی یک دوره زمانی است که در آن سهم قیمت‌های جدید‌تر بیشتر از قیمت‌های قدیمی‌تر است. ATR و یا میانگین محدوده واقعی یک اندیکاتور نوسان است و اولین بار توسط ویلز ویلدر در سال ۱۹۷۸ معرفی شد .

به طور خلاصه محدوده واقعی برای یک روز تفاوت بین اوج و کف قیمت آن روز است و میانگین محدوده واقعی در یک دوره زمانی چند روزه به ما میانگین محدوده واقعی را می‌دهد. این دوره زمانی معمولا ۱۴ روز است.

حال که با اجزای کانال کلتنر آشنایی اندکی پیدا کردید، به سراغ فرمول محاسبه آن می‌رویم:

learning keltner channel indicator formula 1 - معرفی اندیکاتور کانال کلتنر (keltner channel indicator)

تعداد دوره‌های زمانی‌ای که برای EMA تعیین می‌کنید به شما و نحوه کارتان در بورس باز‌میگردد؛ اما برای معاملات روزانه معمولا بین ۱۵ تا ۴۰ روز مناسب است.

معمول‌ترین ضریب برای ATR همانطور که گفته شد عدد ۲ است و نوار بالایی به اندازه دو برابر ATR بالاتر از EMA و نوار پایینی به اندازه دو برابر ATR پایین‌تر از EMA است.

این ضریب با توجه به سهمی که با آن کار می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد؛ برای مثال اعداد ۱٫۷ و ۲٫۳ نیز در معاملات دیده شده است؛ اما مقدار معمول همان عدد ۲ است. به طور کلی هرچه این ضریب بیشتر بشود، کانال بزرگتر و هرچه کوچکتر شود، کانال باریک‌تر است.

برای دانلود اندیکاتور کانال کلتنر کلیک کنید

آموزش کار با اندیکاتور کانال کلتنر

زاویه اندیکاتور کانال کلتنر به شما کمک می‌کند که جهت یک روند را شناسایی کنید. یک کانال رو به رشد، افزایش قیمت و یک کانال رو به سقوط، کاهش قیمت را نشان می‌دهد که با توجه به استفاده از EMA این موضوع کاملا واضح است.

اگر نمودار قیمت به منطقه‌ای بالاتر از نوار بالایی برسد، به خصوص در یک روند رو به بالا، نشان‌دهنده قدرت روند است و رسیدن قیمت به بخش پایین‌تر از نوار پایینی، ضعف روند را نشان می‌دهد.

سیگنال بعدی‌ که می‌توانیم از کانال کلتنر بگیریم تغییر ممنتوم یک روند است! بله در واقع با استفاده از یک اندیکاتور نوسان می‌توانیم ممنتوم یک روند را مورد بررسی قرار دهیم. روش کار به این صورت است که اگر قیمت به طور مداوم به نوار بالایی برخورد کند؛ اما بعد از مدت‌ها به سمت نوار پایینی برود، می‌توانیم حدس بزنیم که روند رو به بالا در حال از دست دادن ممنتوم خود است.

از نوارهای اندیکاتور کانال کلتنر می‌توان به عنوان سطوح مقاومت و حمایت در بازار بورس نیز استفاده کرد. در صورتی دائما بین نوار بالایی و پایینی نوسان داشته باشد، می‌توان از نوارهای بالایی و پایینی به عنوان سطوح حمایت و مقاومت استفاده کرد. روش کار به این صورت است که اگر قیمت به نوار پایینی برسد، به فکر خرید و اگر به نوار بالایی برسد، به فکر فروش باشید.

سیگنال گیری:

  • هنگامی که قیمت از باند بالایی خارج می شود، به دنبال موقعیت فروش باشید.
  • هنگامی که قیمت از باند پایینی خارج می شود، به دنبال موقعیت خرید باشید.

11 300x160 - معرفی اندیکاتور کانال کلتنر (keltner channel indicator)

تفاوت بین یک کانال کلتنر و باندهای بولینگر

تفاوت بین کانال کلتنر و نوارهای بولینگر این است که در کانال کلتنر از ATR برای تشکیل نوارهای بالا و پایین استفاده می‌شود؛ اما در نوارهای بولینگر از انحراف‌های معیار بهره می‌بریم.

نحوه کار و تحلیل با استفاده از این دو اندیکاتور در تحلیل تکنیکال یکسان است؛ اما به دلیل محاسبات متفاوت، سیگنال‌ها و اطلاعاتی که می‌توانیم از هرکدام بگیریم، فرق می‌کند.

33 300x166 - معرفی اندیکاتور کانال کلتنر (keltner channel indicator)


ورود به صفحه اختصاصی دانلود رایگان اندیکاتور ها

» دانلود اندیکاتور خرید و فروش در بازار بورس

» دانلود اندیکاتور تشخیص رنج Sandwich Bar Indicator

» دانلود اندیکاتور فیبوناچی Fibonacci

» دانلود اندیکاتور چارت ساز Synthetic Chart Indicator

» دانلود اندیکاتور سیگنال دهی Alfa Scalper

» دانلود اندیکاتور باند بولینگر Bollinger band

» دانلود اندیکاتور جاپسین کریس

» دانلود اندیکاتور نمایش زمان اتمام کندل Candle Time

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *