09150566946

پیش گشایش یا سفارش گیری در بورس

از شنبه ۲۴ آبان ماه زمان پیش‌گشایش در تمام بازارهای بورس و فرابورس از ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه تا ۹ میباشد. پیش از این پیش‌گشایش بورس از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۹ صبح بود.

در سفارش گیری باید به آن توجه شود این است که طی ساعت ۹:۰۰-۸:۳۰ هیچ نوع معامله‌ای انجام نمی‌شود بلکه در این نیم ساعت، تنها امکان ثبت، ویرایش و یا حذف سفارشات سهامداران وجود دارد.

 در واقع، در مرحله پیش گشایش سفارشات دریافت می‌شود سپس، در صف نوبت‌دهی قرار می‌گیرد و بلافاصله پس از شروع معاملات، به ترتیبِ جایگاهی که در صف سفارشات وجود دارد، معاملات مربوط به آن سهم انجام می‌پذیرد.

مرحله پیش گشایش یکی از کلیدی‌ترین مراحل بازار سرمایه است چرا که شکل‌گیری صف خرید و فروش در هر نماد، گویای وضعیت آن نماد و شاخص‌های بورس در روز معاملاتی جاری است. در واقع خریداران و فروشندگان هر سهم، با توجه به انتظاراتی که از اخبار و تحولات داخلی و خارجی خواهند داشت، در مرحله پیش گشایش، سفارشات خود را در سیستم ثبت می‌نمایند و به عبارتی اقدام به کشف قیمت می‌کنند.

 

از دیگر اتفاقات رایج در مرحله پیش گشایش ایجاد اردر ترس توسط بازیگران بازار می باشد. گاهی اوقات مشاهده می شود که در مرحله پیش گشایش بازیگر سهم از عمد سفارش زیادی را در منفی  وارد سامانه معاملاتی میکند. این حرکت باعث می شود که سرمایه گذاران دیگر دچار وحشت شده و برای جلوگیری از کاهش قیمت بیشتر سهم در اینده اردر خود را نیز در منفی کامل وارد سامانه کنند و همین موضوع باعث ایجاد هیجان کاذب بیشتر در سهم شود. در نهایت بازیگر سهم در دقایق پایانی پیش گشایش سفارش خود را از سامانه برمیدارد و سهام کسانی که اقدام به فروش سهم در منفی ها کرده اند را خریداری میکند. این حرکت به نوعی نشان از جمع کردن سهم در بازار توسط بازیگر سهم دارد چرا که به جای خرید سهم در مثبت و یا در محدوده متعادل تابلو، اقدام به خرید سهم در منفی کامل میکند. پس در اینجا اردر ترس در جهت جمع کردن سهم در بازار می باشد.

از دیگر اتفاقاتی که در بازار در مرحله پیش گشایش شاهد آن هستیم جهت دهی در بازار با هدف کاهش کل بازار می باشد که توسط یک سری جریانات در بورس اتفاق می افتد. یعنی به یک باره در شروع بازار شاهد صف های فروش فراوان در بیشتر بازار بدون هیچ دلیلی هستید.

 

با توجه به قانون جدید سازمان بورس از ساعت ۸:۵۵ الی ۹:۰۰ امکان ویرایش یا حذف سفارش ممکن نیست !

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *