09150566946

کاردانو چیست؟ همه چیز درباره کاردانو

Picture2 - کاردانو چیست؟ همه چیز درباره کاردانو

کاردانو چیست؟

کاردانو یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که مانند اتریوم امکان ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند؛ با این تفاوت که کاردانو خود را پیشگام در «نسل سوم بلاک چین» می‌نامد و امنیت آن با استفاده از معماری چند لایه تأمین شده است. به گفته تیم کاردانو، سرعت و کارمزد تراکنش‌های این شبکه بسیار بهتر از بلاک چین‌های قدیمی مانند اتریوم است.

به گفته تیم توسعه‌دهنده، کاردانو اولین پروژه مبتنی بر بلاک چین است که با فلسفه علمی و تحقیقات دانشمندان طراحی شده است. کار بر روی این پروژه از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و ارز دیجیتال کاردانو (Ada) در دسامبر ۲۰۱۷ (آذر ۹۶) به صرافی‌ها عرضه شد.

همانطور که اشاره شد، مانند اتریوم، با استفاده از کاردانو و امکان ایجاد قراردادهای هوشمند، می‌توان روی این بلاک چین برنامه‌های غیرمتمرکز ساخت؛ برنامه‌هایی که هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را متوقف کند.

تیم کاردانو هر دو نیاز کاربر و تنظیم‌کننده مقررات را در نظر گرفته است. آنها تلاش می‌کنند تا بین موارد قانونی و حریم خصوصی کاربران ‌تعادل برقرار کنند.

به دلیل اینکه بیشتر توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران اولیه این پروژه، ژاپنی هستند و شباهت‌های زیادی با اتریوم دارد، به کاردانو «اتریوم ژاپنی» هم می‌گویند.

تاریخچه مختصر کاردانو

بنیان‌گذار کاردانو،‌ چارز هاسکینسون (Charles Hoskinson) است که خودش یکی از اعضای تیم اتریوم بوده است. سال ۲۰۱۵ پروژه کاردانو کلید خورد و به مدت دو سال به‌منظور یافتن راه حل‌هایی برای مشکلات اتریوم و بیت کوین، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. کاردانو توانست با ایجاد فرایندهای جدید در تاًیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک، مسائل مقیاس‌پذیری در بیت کوین و قراردادهای هوشمند در اتریوم را حل کند.

چارز هاسکینسون، بیت کوین را از نسل اول بلاک چین و اتریوم را از نسل دوم بلاک چین در نظر می‌گیرد. طبق عقیده‌ او، ما به یک نسل سومی از بلاک چین‌ها نیاز داریم که کاردانو این نیاز را برطرف می‌کند.

در حال حاضر سه بنیاد و شرکت زیر روی توسعه کاردانو کار می‌کنند:

  • The Cardano Foundation
  • IOHK
  • Emurgo

به جز شرکت‌های بالا، ده‌ها تیم دیگر به شکل جداگانه در حال کار بروی کد منبع‌باز کاردانو و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز روی آن هستند.

پس از دو سال تحقیق و آزمایش، در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ (۶ مهر ۹۶) شبکه اصلی کاردانو راه‌اندازی و کمی بعد ارز دیجیتال کاردانو (Ada) به فهرست بیترکس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال آن زمان، اضافه شد.

کاردانو چگونه کار می‌کند؟

برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین که از روش ماینینگ یا همان اثبات کار (Proof Of Work) برای حفظ امنیت شبکه و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، کاردانو از الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) بهره می‌برد.

اثبات انجام کار چیست؟

اثبات کار در شبکه ارزهای دیجیتال با بلاک چین جدا،‌ مانند بیت کوین،‌ اتریوم، لایت کوین و … یک الگوریتم امنیتی است که با هدف بازدارنگی از حمله به شبکه طراحی شده است. طبق این الگوریتم، افراد داوطلبی به نام «ماینر» با در اختیار قراردادن قدرت پردازش سخت‌افزارهای کامپیوتر خود برای شبکه، به حفظ امنیت شبکه کمک می‌کنند و پاداش می‌گیرند.

مفهوم اثبات کار حتی قبل از بیت کوین هم مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین، از این تکنیک به شیوه‌ای نوآورانه در ارز دیجیتال انقلابی خود استفاده کرد.

برای کنترل و یا حمله به یک شبکه مبتنی بر اثبات کار، یک شخص مجبور است بیش از ۵۱ درصد از کل قدرت پردازش شبکه را در اختیار داشته باشد که در شبکه‌های بزرگی مانند بیت کوین، توجیه اقتصادی ندارد.

اثبات سهام چیست؟

اثبات سهام راه متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید برای بلاک چین است. در این الگوریتم، افراد برای مشارکت در کار اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک، باید مقداری از ارز دیجیتال مورد نظر (مثلاً کاردانو) را بخرند و در یک کیف پول به شبکه اختصاص دهند. به این ترتیب می‌توانند در کار تأیید تراکنش‌ها مشارکت‌ کنند و واحدهای جدید ارز دیجیتال (کاردانو) دریافت کنند. مشارکت‌کنندگان کارمزدهای تراکنش‌های شبکه را برای خود برمی‌دارند.

این روش باعث می‌شود که دیگر برای مشارکت در شبکه نیاز به خرید سخت‌افزارهای گران‌قیمت نباشد. همچنین اثبات سهامْ مقیاس‌پذیری (سرعت و کارمزد تراکنش‌ها) را به شدت بهبود می‌بخشد.

با استفاده از اثبات سهام، اگر کسی بخواهد به شبکه حمله کند و کنترل آن را به دست بگیرد، مجبور است بیش از ۵۱ درصد از تمام واحدهای ارز دیجیتال مورد نظر (مثل کاردانو) را بخرد و به شبکه اختصاص دهد. خرید ۵۱ درصد از کل واحدهای یک ارز دیجیتال بسیار مشکل است و با استناد به اصل عرضه و تقاضا در بازار تقریباً امکان‌پذیر نیست. اگر کسی بتواند به فرض محال این کار را انجام بدهد، با حمله به شبکه و از بین رفتن امنیت آن، قیمت ارز دیجیتال به شدت کاهش پیدا می‌کند و حمله‌کننده خودش ضرر سنگینی را متحمل می‌شود.

در واقع در اثبات سهام، فرد مشارکت‌کننده با اختصاص دادن دارایی خود تضمین می‌کند که یک عامل مخرب برای شبکه نیست.

اوروبروس: اثبات سهامی متفاوت

الگوریتم اثبات سهام کاردانو اوروبروس (Ouroboros) نام دارد. در این الگورتیم، زمان واقعی به دوره‌های زمانی (epochs) تقسیم می‌شود. هر دوره زمانی هم خود به دوره‌های زمانی کوتاه‌تری به نام «اسلات» (Slot) تقسیم می‌شود. این دوره‌های زمانی مانند کارکنان شیفتی در یک کارخانه عمل می‌کنند؛ یعنی زمانی که یک دوره زمانی به پایان می‌رسد، کار دوره زمانی دیگر شروع می‌شود.

در پروژه کاردانو، محدوده زمانی که اسلات‌ها دربرمی‌گیرند متفاوت است و می‌تواند در الگوریتم آن تغییر داده شود.

هر اسلات یک رهبر دارد که به آن رهبر اسلات (SL) می‌گویند. این رهبر را دارندگان واحدهای کاردانو (ADA) با رای خود در شبکه انتخاب می‌کنند.

این رهبران اسلات مسئول ایجاد و تایید تراکنش‌های بلوک‌هایی هستند که به بلاک چین کاردانو اضافه می‌شوند. هر رهبر فقط می‌تواند یک بلوک تولید کند. این مکانیزم سبب می‌شود که نتوان در یک دوره زمانی خاص، بیشتر از تعداد خاصی بلاک تولید کرد.

اگر رهبری در یک اسلات که مسئول ایجاد بلوک و تأیید تراکنش‌های آن است، نتواند کار خود را انجام دهند (مثلاً آنلاین نباشد)، آن‌گاه حق تولید بلاک را از دست می‌دهد و پاداشی نمی‌گیرد.

یک یا چند اسلات می‌توانند خالی از بلاک باشند، اما بیشتر بلاک‌ها (حداقل ۵۰ درصد) باید طی یک دوره زمانی (epoch) تولید شوند.

تراکنش‌هایی که توسط رهبران اسلات ایجاد شده، توسط تأییدکنندگان ورودی (Input Endorsers) مورد تأیید قرار می‌گیرد. این تایید کنندگان ورودی، دومین مجموعه از دارندگان سکه هستند که مسئول اجرای پروتکل‌اند. در یک دوره زمانی مشخص ممکن است از یک تا چندین تایید کننده وجود داشته باشد. حق رأیی که هر کدام از این تاییدکنندگان برای تایید تراکنش‌ها دارند، بر اساس تعداد سکه‌هایی است که نگهداری می‌کنند.

یعنی هرچه تعداد سکه‌های ADA که یک فرد دارد بیشتر باشد، می‌تواند حق رأی بیشتری برای تایید تراکنش‌ها داشته باشد.

برای اطمینان از اینکه نتایج حاصل از تایید تراکنش‌ها بی طرفانه بوده است، این سیستم رأی‌گیری بر اساس دو ورودی طراحی شده است.

سیستم اولیه یک سیستم محاسباتی با چندین شرکت‌کننده است. مجموعه‌ای از دارندگان سکه، محاسباتی را در شبکه انجام داده و نتایج آن را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

سیستم دوم بر اساس توزیع ثروت یا سهام است. نودهایی که تعداد سکه‌های بیشتری دارند، شانس بیشتری دارند تا به عنوان رهبر یک اسلات انتخاب شوند.

تمرکز اصلی پروژه کاردانو بر روی حل مشکل مقیاس‌پذیری است. برای این منظور پروژه کاردانو از یک تکنولوژی به نام رینا (RINA) استفاده می‌کند. رینا یک نوع جدید از ساختارسازی برای شبکه‌ها است و هدف آن ساخت شبکه‌ای است که حریم خصوصی، شفافیت، مقیاس‌پذیری را ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، رینا این امکان را برای کاردانو فراهم می‌کند که با افزایش حجم تراکنش‌ها تا هزاران تراکنش در ثانیه، سرعت انجام آنها و هزینه لازم برای انجام تراکنش‌ها تغییر نکند.

کاردانو برای این کار از یک ساختار دو لایه‌ای استفاده می‌کند:

لایه اجماع CSL

لایه CSL اولین لایه پلتفرم کاردانو به شمار می‌رود و هدف آن استفاده از یک الگوریتم اجماع مبتنی بر اثبات سهام (PoS) برای ایجاد بلوک‌های جدید و تأیید تراکنش‌ها است.

لایه محاسباتی (CCL)

این لایه دومین لایه پلتفرم کاردانو است و شامل اطلاعاتی در مورد نحوه انجام تراکنش‌ها می‌شود.

با وجود اینکه لایه مربوط به پردازش تراکنش‌ها (CCL) از لایه مربوط به اجماع و تایید تراکنش‌ها (CSL) جداست، کاربران کاردانو می‌توانند با استفاده از لایه محاسباتی CCL، در زمان بررسی تراکنش‌ها، قوانین مختلفی را ایجاد کنند که بر روی لایه اجماع CSL اعمال شود.

برای مثال، با استفاده از لایه محاسباتی CCL می‌توان دفتر کلی ایجاد کرد که تراکنش‌های مشکوک و ناشناس در لایه اجماع CSL ثبت نشود.

آیا کاردانو مقیاس پذیر است؟

تعداد زیادی بلاک چین مختلف در بازار وجود دارد و مهم است که بدانید چه چیزی باعث منحصر به فرد شدن هر یک از آن‌ها است. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام تصمیم گیری در مورد عملکرد خوب یک پروژه در نظر گرفت، مقیاس‌پذیری آن است.

در صنعت ارزهای رمزپایه، مقیاس‌پذیری به این معناست که چه تعداد معاملات بلاک چین می‌تواند در یک بازه زمانی خاص انجام شود، با این حال، به طور معمول از شاخص “معاملات در ثانیه” برای بیان این موضوع استفاده می‌شود.

بلاک چین‌های قدیمی مانند بیت کوین و اتریوم دارای مشکلات بزرگی در مقیاس‌پذیری هستند، زیرا محدود به تعداد تراکنش‌هایی هستند که می‌توانند هم‌زمان پردازش کنند. در واقع، بیت کوین فقط می‌تواند ۷ تراکنش را پردازش کند، در حالی که میانگین اتریوم حداکثر ۱۵ است. باز هم، این جایی است که کاردانو یک مزیت دارد.

وقتی تراکنش‌ها در بلاکچین بیت کوین تأیید می‌شوند، برای همیشه در دفتر عمومی باقی می‌مانند. این بدان معنی است که با گذشت زمان، دفتر بزرگ بلاکچین بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که هر استخراج کننده در شبکه باید یک نسخه از هر معامله را نگه دارد. این مسئله باعث مشکلات مقیاس‌پذیری می‌شود.

کاردانو اما در حال ساخت زنجیره بلوکی است که با جدا کردن داده‌هایی که مربوط به افراد درگیر در معامله نیستند، کارها را متفاوت انجام می‌دهد. به عنوان مثال، اگر جان ۱۰۰ سکه ADA برای سو ارسال کند، آن‌ها تنها دو نفری هستند که در معامله شرکت دارند.

در نتیجه، وقتی اعتبارسنج‌ها به تأیید حرکت وجوه کمک می‌کنند، فقط باید داده‌های مربوط به معامله را نگهداری کنند نه کل بلاک‌چین!

این تیم همچنین قصد دارد پروتکلی به نام “Sharding” را نصب کند. روش کار این است که هرچه تعداد بیشتری از افراد از شبکه استفاده می‌کنند، تعداد تراکنش‌ها در ثانیه افزایش می‌یابد.

کاردانو در اواخر سال ۲۰۱۷ آزمایشی را انجام داد که به بلاک چین امکان پردازش ۲۵۷ تراکنش در ثانیه را می‌دهد که به طور قابل توجهی بیشتر از بیت کوین و اتریوم است. با این حال، هدف بلند مدت افزایش این تعداد به ده‌ها هزار در ثانیه است.

کیف پول ددالوس Daedalus

وقتی نوبت به ذخیره سکه ADA شما می‌رسد، کاردانو کیف پول رسمی خود را به نام Daedalus معرفی می‌کند. با این حال، گزارش‌های زیادی از انجمن ارزهای رمزنگاری شده منتشر شده است مبنی بر اینکه کیف پول ددالوس مشکلات زیادی دارد. این موارد شامل مواردی مانند عدم امکان اتصال به شبکه، بلوک‌های همگام‌سازی و عدم رسیدن تراکنش به گیرنده است.

اگر به دنبال امن‌ترین و مطمئن‌ترین کیف پول هستید، باید لجر Nano S و ترزور را بررسی کنید. از آنجا که آن‌ها کیف پول آفلاین هستند، دارایی‌های شما همیشه ایمن خواهند ماند.

چگونه کاردانو می تواند مورد سو استفاده قرار بگیرد؟

اول از همه، سکه ADA کاردانو را می‌توان به همان روش Bitcoin – یک سیستم پرداخت جهانی – استفاده کرد. با این حال، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، بیت کوین فقط می‌تواند ۷ تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

هیچ سیستم پرداخت جهانی نمی‌توانست زنده بماند، اگر فقط می‌خواست تا ۷ تراکنش در ثانیه را مقیاس‌بندی کند. در واقع، ویزا به تنهایی به طور میانگین در هر ثانیه ۱۶۶۷ تراکنش را پردازش می‌کند!

بنابراین، اگر تیم کاردانو بتواند اهداف “ده‌ها هزار” در ثانیه خود را برآورده کند، شبکه می‌تواند کاملاً به عنوان یک سیستم پرداخت کارکند.

دومین کارکرد اصلی سکه ADA این است که به مردم امکان می‌دهد قراردادهای هوشمند و dApps (برنامه‌های غیرمتمرکز) ایجاد کنند. این می‌تواند هر کسی از شرکت‌ها، دولت‌ها یا حتی افراد باشد.

با این حال، اگر کاردانو بخواهد پروتکل قرارداد هوشمند خود را جهانی کند، باید مشکلات مقیاس‌پذیری خود را بهبود ببخشند.

اگر کاردانو بتواند این اهداف را برآورده کند، فناوری آن‌ها برای برنامه‌های روزمره عالی خواهد بود، زیرا هک کردن برای افراد تقریباً غیرممکن است و برنامه هرگز آفلاین نمی‌شود. این موضوع هم‌چنین به معنای محرمانه بودن اطلاعات شخصی است!

فعالیت‌ های مجرمانه

سیستم عامل‌های بلاک چین مانند کاردانو برای ارتکاب جرمی ناشناس مناسب هستند (این توصیه‌ای نیست).

اجازه دادن به افراد برای ارسال و دریافت وجه به صورت ناشناس به معنای این است که این سیستم عامل می‌تواند به طور بالقوه برای پول‌شویی یا فرار مالیاتی استفاده شود. دلیل آن این است که تقریباً غیرممکن است که بفهمیم چه کسی واقعاً در یک معامله نقش دارد.

هم‌چنین به مردم اجازه می‌دهد کالاها و خدمات غیرقانونی را بصورت آنلاین و بدون نیاز به افشای جزئیات پرداخت در دنیای واقعی بفروشند.

تیم کاردانو همچنین در حال کار بر روی پروتکلی هستند که به کاربران اجازه می‌دهد در صورت تصمیم فراداده خود را به اشتراک بگذارند. فراداده حاوی اطلاعات خاصی درباره معامله است، مانند:

  • X ارز رمزنگاری شده برای چه خدمت یا کالایی هزینه شده است؟
  • X سکه به چه کسی داده شده است؟
  • X سکه ADA از کجا کسب شده است؟

پروتکل فوق به بانک‌ها امکان استفاده از بلاک چین کاردانو را می‌دهد، زیرا آنها قادر به مطابقت با مقررات ملی خواهند بود.

جوانب مثبت و منفی ارز رمزنگاری ADA

جوانب مثبت

تیم توسعه عالی با پروژه‌های موفقی مانند بیت شرز و اتریوم کار کرده است.

این اولین بلاکچین است که از چند لایه (لایه تسویه حساب و محاسبه) استفاده می‌کند.

محدودیت مقیاس گذاری وجود ندارد. هرچه افراد بیشتر از بلاکچین استفاده کنند، تراکنش‌های بیشتری نیز قابل پردازش است.

ارز رمزنگاری شده ADA معاملات ارزان و سریع را ارائه می‌دهد.

سازوکار اجماع کاردانو نسبت به بلاک چین‌های قدیمی سازگارتر با محیط زیست است و همچنین منصفانه‌تر است.

جوانب منفی

زنجیره بلوک هنوز در حال توسعه است، بنابراین برخی از ادعاهای کاردانو نظری است.

بلاک چین‌های دیگر مانند ریپل، استلار Lumens و نئو می‌توانند بیش از ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کنند.

حداکثر مقیاس‌پذیری در حال حاضر فقط ۲۵۷ تراکنش در ثانیه است.

مشکلات در حال انجام کیف پول رسمی آنها.

نتیجه گیری

امیدواریم که این راهنمای ارز رمزنگاری شده کاردانو و ADA برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید همه جنبه‌های مربوط به سکه ADA را درک کنید.

اگر شما علاقه‌مند به خرید سکه ADA هستید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا صرافی کوین بیس را بررسی کنید. به شما امکان خرید و فروش ADA را به راحتی می‌دهد. علاوه بر این، این شرکت کیف پول خاص خود را دارد، اما گزینه‌های امن تری مانند لجر Nano S و ترزور وجود دارد.

اگر درک نحوه خرید سکه ADA برای شما دشوار است، در اینجا چند مرحله آسان آورده شده است:

  1. کیف پول رمزنگاری قابل اطمینان تهیه کنید (لجر Nano S و ترزور بسیار توصیه می‌شوند)
  2. در کوین بیس ثبت نام کنید.
  3. سکه‌های ADA را از کوین بیس خریداری کنید.
  4. سکه‌های ADA را به کیف پول خود منتقل کنید.
🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *