09150566946

 

تمامی افرادی که آشنایی هر چند اندکی با بازار سرمایه دارند می دانند که معاملات در بازار بورس و اوراق بهادار از طریق کارگزاری ها انجام شده و سرمایه گذاران نمی توانند مستقیما به بازار بورس رفته و معامله انجام دهند . در واقع کارگزاری ها به نوعی واسطه میان سرمایه گذار و بازار بورس محسوب می شوند و از آنجایی که هیچ خدمتی رایگان نیست ، برای این واسطه گری مبلغی به عنوان کارمزد به آن ها تعلق می گیرد .

در واقع این کارگزاری ها خود به بازار مرکزی بورس متصل بوده و معاملات آنلاینی که ما روزانه انجام می دهیم به واسطه این اتصال شکل می گیرد . بنابراین برای خرید و فروش سهام در بازار بورس باید مالیاتی را پرداخت کنیم که اصطلاحا به آن کارمزد گفته می شود و در پنج دسته جای می گیرند . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص کارمزد معاملات بورس پرداخته شده است .

 

کارمزد معاملات در بورس اوراق بهادار تهران

همانطور که گفته شد کارگزاری ها بابت خدمات واسطه گری خود مستحق دریافت کارمزد از معاملاتی که سرمایه گذاران انجام می دهند ، هستند . همچنین دولت اصولا برای انجام معاملات از معامله گر ها مالیاتی را اخذ نمی کند . هر چند بعضی از کارگزاری ها با توجه به سابقه معاملات سهامداران خود تخفیف هایی در میزان کارمزد خود می دهند که می توان با تغییر کارگزاری بورس از این امکانات آن ها استفاده کرد .

البته در زمان خرید بورس و اوراق بهادار ، مالیاتی از سرمایه گذار اخذ نمی شود و مالیات صرفا در زمان فروش بورس محاسبه می شود . کارمزد و مالیاتی که با توجه به قیمت معامله محاسبه می شود ، مستقیما از حسابی که سرمایه گذار نزد کارگزاری دارد ، کسر می شود . نرخ کارمزد معاملات در بورس اوراق بهادار تهران به شرح ذیل هستند :

موضوع خرید  فروش
کارمزد کارگزاران ۰٫۳۰۴% ۰٫۳۰۴%
کارمزد شرکت بورس ۰٫۰۲۵۶% ۰٫۰۲۵۶%
حق نظارت سازمان ۰٫۰۲۴% ۰٫۰۲۴%
کارمزد شرکت سپرده گذاری ۰٫۰۰۹۶% ۰٫۰۱۴۴%
فناوری ۰٫۰۰۸% ۰٫۰۱۲%
مالیات ۰ ۰٫۵%
جمع ۰٫۳۷۱۲% ۰٫۸۸%

 

با توجه به اطلاعات درج شده در جدول بالا مجموع کارمزد معاملات در بازار بورس اوراق بهادار تهران ۱٫۲۵۱۲% می باشد .

 

 

بازگشت به صفحه سرفصل های اصلی تحلیل بنیادی

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *