09150566946

کدام دارایی ها ارتباط بیشتری با آمار ویروس کرونا دارند و چرا؟

بررسی دارایی هایی که بیشترین ارتباط را با همه گیری ویروس کرونا داشته اند

یکی از ویژگی های اصلی بازارها در دوران همه گیری کرونا رفتار غیر طبیعی آنها در شرایط رکود است.

دارایی های با ریسک بالاتر مانند سهام شرکت های فناوری افزایش چشمگیری داشتند، در حالی که دارایی های امن رفتارهای متغیری از خود نشان دادند. یافتن الگوی مربوط به آمار کرونا و وضعیت بازار برای سرمایه گذاران بسیار مفید خواهد بود.

برای بیان مسئله، اجازه دهید واکنش طلا به روزهای اول شیوع ویروس کرونا را در نظر بگیریم.

با سقوط بازارهای جهانی، انتظار می رفت قیمت طلا افزایش یابد. اما قیمت طلا نیز به دلیل کمبود نقدینگی کاهش یافت. بعضی از تحلیلگران پیش بینی می کردند که اگر همبستگی دارایی ها نزدیک به 1 باشد، تنوع سبد سهام کمکی نخواهد کرد.

بهبود نامنظم و دخالت بازار

نکته مهم در مورد رکود همه گیری ویروس کرونا این است که این رکود بازار محور نیست، بلکه سیاست محور است.

می توان استدلال کرد که این رکود “ساختگی” یا حتی “سیاسی” است؛ در این رکود دارایی ها به شرایط بنیادی بازار واکنش نشان نمی دهند، بلکه در عوض وابسته به سیاست عمومی هستند. این امر به نوبه خود جریان عادی سرمایه گذاری را مختل می کند، زیرا سرمایه گذاران به جای پیش بینی ارزش دارایی ها در آینده، منتظر اقدامات مقامات دولتی می مانند.

به عنوان مثال، بیایید قیمت نفت را بررسی کنیم.

در دوران همه گیری قیمت نفت خام کاهش می یابد؛ زیرا روش استاندارد جلوگیری از همه گیری قرنطینه و محدودیت سفر است. قیمت نفت خام با افزایش موارد ابتلا به کووید 19 کاهش یافت.

اما این در واقع همبستگی میان قیمت نفت و آمار ویروس کرونا نبود، چراکه سقوط قیمت ناشی از رقابت بین عربستان سعودی و روسیه بود.

پس از موافقت اوپک با کاهش تولید، قیمت افزایش یافت. سپس قیمت نفت خام با وجود افزایش موارد ابتلا به کووید 19 در زمستان گذشته، بالاتر از سطح دوران قبل از همه گیری کرونا افزایش یافت.

آشنایی با روندها

بنابراین، یافتن همبستگی میان موارد ابتلا به ویروس کرونا و دارایی ها عملاً غیرممکن است. دلیل این موضوع این است که برای پیش بینی ارزش دارایی ها، سرمایه گذاران باید منتظر نحوه عملکرد مقامات باشند.

بازار تحت تأثیر تصمیمات مقامات محلی برای تعطیلی مشاغل یا صدور دستورات مربوط به قرنطینه قرار دارد، و وابسته به تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا نیست. آمار ابتلا تنها نشانه ای برای ادامه یا برداشتن قرنطینه است.

بنابراین، هر اقتصاد بزرگ سطح تحمل متفاوتی نسبت به زمان شروع قرنطینه دارد.

به عنوان مثال نیوزلند به گزارش تنها یک مورد ابتلا قرنطینه سراسری را آغاز کرد. بانک مرکزی نیوزیلند با تعویق افزایش نرخ ها که قبلاً در بازار قیمت گذاری شده بودند، واکنش خود را نشان داد.

در عین حال، با وجود افزایش بی سابقه آمار کرونا، چندین ایالت آمریکا با استناد به بهبود وضعیت بیمارستان ها در پی افزایش واکسیناسیون، از بازگرداندن محدودیت های قرنطینه خودداری می کنند.

پیدا کردن سوزن در انبار کاه

با این وجود، رخ دادن اصلاح مستقیم قیمت برای پیش بینی های معامله گران ضروری نیست. اگر درک کنیم که آمار ابتلا باعث ایجاد همبستگی نمی شود، بلکه این آمار فقط می تواند سیاست عمومی را سوق دهد، در این صورت می توانیم الگوهای جالبی را بیابیم.

اجازه دهید به مثال نیوزیلند برگردیم. هنگامی که شناسایی ابتلا یک فرد در کشور اعلام شد، قیمت دلار نیوزیلند به شدت کاهش یافت.

اما حتی با افزایش آمار ابتلا، دلار نیوزیلند به سطح قیمت قبلی خود بازگشت. “افزایش” آمار بر تغییر سیاست عمومی دلالت داشت و بازار نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. هنگامی که سیاست عمومی مشخص شد، حتی اگر آمار ابتلا همچنان در حال افزایش بود، بازار دوباره واکنش نشان داد.

 

دارایی های ریسکی و امن

قاعده کلی این است که در شرایط نابسامان بازار، ارزش دارایی های امن افزایش می یابد، در حالی که دارایی های ریسکی عملکرد ضعیف تری خواهند داشت. اما افزایش قیمت سهام شرکت های فناوری و کاهش قیمت طلا در زمستان گذشته به نوعی این قانون را در دوران همه گیری ویروس کرونا رد می کند.

بیایید به این موضوع از دیدگاه همبستگی معکوس نگاه کنیم.

هنگامی که آمار ابتلا افزایش می یابد، سرمایه گذاران بیشتر مطمئن می شوند که بانک های مرکزی در صورت اعلام محدودیت های جدید سیاست های پولی خود را سازگار خواهند کرد. به جای افزایش قیمت سهام همراه با افزایش آمار ابتلا، آنچه می بینیم بازدهی کمتر با افزایش آمار ابتلا است؛ این به ویژه در مورد بازدهی “با ریسک بالاتر”، مانند بازار های حاشیه اروپا و بازارهای نوظهور صدق می کند.

همبستگی را کجا پیدا کنیم؟

بازاری که بیشتر تحت تأثیر سیاست عمومی و به ویژه سیاست بانک مرکزی قرار دارد، بازار فارکس است.

ارزها دارایی هایی هستند که بیشتر به دولت ها وابسته می باشند، مانند وابستگی پوند انگلیس به دولت انگلستان. اینها با کالاهایی مانند نفت خام که به روندهای مصرف جهانی وابسته هستند متفاوتند؛ یا شرکتی مانند 3M، که اکثر مشتریان آن در آمریکا هستند، اما تحت تأثیر مسائل لجستیک و عرضه چین است.

این طور نیست که ارزها به طور کلی به آمار کرونا وابسته باشند. اما هر ارز سطح همبستگی متفاوتی با آمار کرونا در اقتصاد کشور خود دارد.
در پایان، روندهای مختلف گسترش ویروس کرونا، سیاست های دولت ها و شرایط اقتصادی، طیف گسترده ای از فرصت های معاملاتی جالب را ایجاد می کنند.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *