09150566946

‌حدضرر متحرک (Trailing Stop Loss)

‌حدضرر متحرک (Trailing Stop Loss)


300x173 - ‌حدضرر متحرک (Trailing Stop Loss)

حدضرر متحرک (به انگلیسی Trailing Stop Loss) یا حدضرر دنباله‌‌کننده نوعی از حدضرر است که مدیریت ریسک و مدیریت معامله را با هم ترکیب می‌کند.

حدضررهای متحرک را می‌توان «حدضررهای محافظت‌کننده سود» نیز دانست. زیرا با تنظیم این حدضررها، معامله‌گر می‌تواند حتی در صورتی که معامله به خوبی انجام نگرفت، مقداری سود از معامله بدست آورد.

بسیاری از نرم‌افزارهایی که برای معاملات جفت ارز در بازار ارزهای بین‌المللی استفاده می‌شوند دارای قابلیت تنظیم Trailing Stop Loss هستند.

شیوه کارکرد حدضرر متحرک

سفارش حدضرر متحرک را در ابتدا می‌توان مانند یک حدضرر معمولی در سامانه معاملاتی ثبت کرد. برای مثال، زمانی که معامله‌گر وارد موقعیت خرید شده است، سفارش حدضرر به صورت یک سفارش فروش، در قیمتی پایین‌تر از قیمت خرید ثبت می‌شود.

تفاوت اصلی بین حدضرر و حدضرر متحرک این است که حدضرر متحرک همراه با قیمت حرکت می‌کند.

برای مثال، می‌توان به ازای هر ۵ درصدی که قیمت سهام رشد می‌کند، حدضرر را نیز ۵ درصد بالاتر قرار داد.

حدضرر متحرک فقط در جهت معامله حرکت می‌کند. بنابراین اگر سهام یک شرکت را خریده‌اید و قیمت شروع به افت کرد، نباید حدضرر را جابجا کنید. پس حدضرر هیچگاه در جهت مخالف معامله حرکت نمی‌کند.

اگر سهام یک شرکت را روی ۴۰۰ تومان خریداری کرده‌اید، حدضرر اولیه را بطور مثال می‌توان روی ۳۶۰ تومان قرار داد. اگر قیمت سهام شروع به رشد کرد و به ۴۴۰ تومان رسید، حدضرر را روی ۴۰۰ تومان قرار می‌دهید. اگر بازهم قیمت سهام بالاتر رفت و به ۴۸۰ تومان رسید، حدضرر را روی ۴۳۰ تومان قرار می‌دهید.

جابجا کردن حدضرر تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که به حدسود خود برسید و از معامله خارج شوید. یا اینکه قیمت افت کند و به حدضرر برسد که در این‌صورت نیز باید معامله را ببندید.

در Short کردن نیز به همین منوال عمل می‌شود. با این تفاوت که در Short کردن، معامله‌گر انتظار کاهش و افت قیمت‌ها را دارد. به همین خاطر حدضرر اولیه در بالای قیمت معامله قرار می‌گیرد و با هر افت قیمت، سفارش حدضرر نیز به قیمت پایین‌تر منتقل می‌شود.

در لحظه نگارش این مطلب (اوایل مهر ۹۸) هنوز امکان Short کردن (فروش استقراضی سهام) در بورس تهران وجود ندارد.

اشتباهات متداول در تعیین حدضرر متحرک

یک اشتباه رایج این است که حدضرر را خیلی نزدیک به قیمت معامله قرار دهید. مثلا یک حدضرر ۳ یا مثلا ۵ درصدی ممکن است خیلی سریع باعث شود حدضرر شما فعال شود.

قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها نوسانات زیادی دارند و تعیین حدضرر باید به گونه‌ای باشد که این نوسانات کوچک و جزیی باعث فعال شدن حدضرر نشود.

حدضرر متحرک باید در نقطه‌ای قرار گیرد که فقط در صورتی که روند بازار تغییر کرد، قیمت به آن نقطه برسد.

برای مثال، در بازاری که نوسانات معمول آن ۱۰ درصد است ولی این نوسانات خدشه‌ای در روند کلی ایجاد نمی‌کند باید حدضرر متحرک بیش از ۱۰ درصد در نظر گرفته شود.

به عنوان یک قانون کلی، حدضرر متحرک باید جلوی کاهش سودهای شما را بگیرد و زمانی که احتمال زیادی برای تغییر روند کلی وجود دارد، این حدضرر فعال شود.

سخن آخر

برخی از معامله‌گران در هر معامله‌ای که انجام می‌دهند از حدضرر متحرک بهره می‌گیرند و برخی دیگر هرگز از این قابلیت استفاده نمی‌کنند. انتخاب با شماست.

حدسود نیز باید در کنار حدضرر متحرک به کار گرفته شود تا معامله‌گر نقطه خروج از بازار را بداند.

حتی اگر قابلیت تعیین حدضرر متحرک بصورت خودکار وجود ندارد، می‌توانید بصورت دستی این حدضرر را برای خودتان تعیین کنید. نوشتن این حدضرر در دفترچه معامله‌گری‌تان کمک می‌کند به این حدضرر پایبند باشید.

حدضرری تعیین نکنید که به قیمت معامله بسیار نزدیک است. حدضررهای اولیه معمولا پایین‌تر از یک سطح حمایت قوی تعیین می‌شود.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *