09150566946

گزارشات فعالیت‌های ماهانه

mehdiafzalia.com  - گزارشات فعالیت‌های ماهانه

در این مقاله ما میخواهیم شما رابا گزارش ماهیانه شرکت ها آشنا کنیم

گزارشات ماهانه تا حد زیادی نشان دهنده چشم انداز شرکت در ماه های آینده خواهد بود. از طریق این گزارش ها می توان دریافت که آیا وضعیت عملیاتی شرکت مورد نظر رو به بهبود است یا خیر و ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه!

هر۱۲ ماه یک بار گزارشی میدهند. و این گزارش آخر هر ماه داده می شود. در این گزارش توضیح داده می شود که شرکت چقدر فروش و چقدر تولید داشنه و چقدر از اول سال و طی این دوره یک ماهه فروش داشته است.

با استفاده از گزارش های ماهانه می توان عملکرد شرکت نسبت به دوره های مشابه سال ها قبل و یا حتی نسبت به ماه های قبل سال جاری مقایسه کرد.

اگر فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهتر باشد (حدودا ۱۵ تا ۲۰ درصد به بالا) افزایش درآمد عملیاتی نشان می دهد که عملیات شرکت رو به بهبود است و انتظار افزایش سودآوری و در نتیجه رشد قیمت سهام آن در بازار را می توان انتظار داشت.

البته باید برای اطمینان بیشتر و تحلیل درست تر، گزارش های دوره ای شرکت و همچنین گزارش فروش ماه آینده آن را نیز بررسی کرد.

به طور مثال اگر شرکت در یک ماه ۶۰ میلیارد فروش و ماه بعد ۶۴ میلیارد و ماه بعد تر ۶۸ میلیارد فروش داشته باشد، شما به عنوان یک تحلیلگر می توانید متوجه شوید که فروش شرکت هر ماه نسبت به قبل ۱۰ درصد افرایش می یابد و ادامه این روند رشد ۱۰ درصدی می تواند اتفاق مثبتی برای سودآوری شرکت در پایان سال مالی باشد

همچنین بخوانید:  ۴ نحوه محاسبه ارزش سهام یک شرکت (ارزش واقعی)

در کدال اگر نمادی را جست و جو کنید، (در اینجا ما نماد زاگرس را به عنوان مثال آورده ایم)در کدال شرکت ها ماهیانه گزارشی را منتشر می کنند، تحت عنوان گزارش فعالیت ماهانه دوره منتهی به مثلاً ۲۸/۱۱/۹۸ .

نرخ فروش عامل مهم دیگری است که در گزارش های ماهانه شرکت باید به آن توجه شود. تحلیل گران و سرمایه گذاران با توجه به افزایش یا کاهش نرخ فروش محصولات می توانند در مورد مبلغ فروش شرکت در آینده تصمیم گیری کنند.

البته باید توجه داشت که برای شرکت هایی که نرخ فروش شان وابسته به نرخ های جهانی و از طرفی تغییرات قیمت ارز می باشد باید عوامل دیگر را در نظر داشت(در مقالات آتی به آن ها خواهیم پرداخت)

برای مثال ما گزارش پتروشیمی زاگرس را برای سال ۹۶ آورده ایم. گزارش ماهیانه منتهی به دوره ۳۱ شهریور ماه یعنی دوره ۶ ماهه عملکردش به چه صورتی بوده.1 4 300x167 1 - گزارشات فعالیت‌های ماهانه

جدول دوره ۱ ماهه را می توانید ببینید. گزارش پتروشیمی زاگرس برای یک ماهه ۳۱/۶ ، سال مالی ۲۹/۱۲/۹۶ و دوره یک ماهه از ابتدای سال.

1 9 2 - گزارشات فعالیت‌های ماهانه

در این تصویر دوره یک ماهه برای اول بهار بوده،  واحد محصول تن است و تعداد تولیدی که شرکت در یک ماه شهریور داشته برای هر کدام از محصولات تعداد تولید را نوشته، در گزارش این شرکت ما بیشتر با متانول کار داریم چون مبلغش بالاتراست.

در سال ۹۶ ، ۲۷۳ هزار تن محصول متانول تولید کرده. شهریورماه تعداد فروش متانول شرکت ۲۸۸ هزار تن. نرخ فروش در شهریور ماه و ۱۲۸۷۰۰۰ تومان( نرخ فروش هر تن متانول )و همینطور مبلغ فروش شهریور ماه ۳۷۲ میلیارد تومان است.  برای شهریورماه حدوداً ۳۷۸ میلیارد تومان جمع فروش محصولات شرکت بوده. همینطور از ابتدای سال مالی تا پایان ۳۱/۶  (سمت راست) در مورد دوره یک ماهه شهریور صحبت می کند، سمت چپ در مورد اینکه از ابتدای سال مالی که می شود ۱ فروردین ماه تا انتهای شهریور ماه صحبت می کند.

2 5 300x115 2 - گزارشات فعالیت‌های ماهانه

تعداد تولید، تعداد فروش، نرخ فروش و مبلغ فروش که جمع فروش یک ماهه برابر با ۱۷۵۵ میلیارد تومان که در قسمت مشخص شده مشاهده می کنید نوشته شده است.

قبل از اینکه بخواهیم سود را برآورد کنیم گزارش ماهانه شرکت را بررسی می کنیم.

این گزارش ماهیانه چه اطلاعاتی می تواند به ما بدهد؟

ی2 6 2 - گزارشات فعالیت‌های ماهانه

مورد اول اینکه شرکت پیش‌بینی کرده بود سه میلیون متانول صادر کند و ۱۳۵ هزار تا داخلی بفروشد. از ۱۳۵۰۰۰ ۳ (مجموع فروش داخلی و خارجی شرکت) در شش ماهه اول ۱۵۴۶۰۰۰ تا فروخته، یعنی تقریباً ۵۰ درصد. نرخ فروشی که داشته حدودا ۱۱ میلیون ریال و نرخ فروش بودجه بوده۱۰۸۷۵ هزار ریال بوده و طبیعتا آن چیزی که در واقع اتفاق افتاده نرخش از نرخ بودجه بالاتر بوده.

3 5 300x110 2 - گزارشات فعالیت‌های ماهانه

یک مورد دیگر اینکه جمع فروش ۱۷۰۰ میلیارد بوده و شرکت پیش بینی کرده ۳۴۰۰ میلیارد تومان بفروشد.

4 5 300x163 2 - گزارشات فعالیت‌های ماهانهیک مورد دیگر در گزارش ماهیانه، اینکه شما می خواهید بررسی کنید، این هست که نرخ فروش متانول در گزارش ماهیانه در شهریورماه ۱۲۸۷۰۰۰ تومان آورده شده در صورتی که در شش ماهه اول ۱۱۰۰ تومان بوده است ، در واقع ۱۲۷۸۰۰۰ هم در این میانگین نرخی که آورده شده حساب شده است. پس طبیعتاً در ۵ ماه باقی مانده اولیه این نرخ فروش حتی کمتر از ۱۱۱۳۰۰۰ بوده و اگر نرخ فروش ها ماه به ماه نسبت به میانگین سال افزایش پیدا کند، مثل این موردی که دارید می‌بینید خب می‌تواند این نوید بخش رشد سودآوری و رشد فروش این شرکت در آینده باشد.

 

جهت دسترسی به مطالب آموزشی تحلیل تحکینال و تحلیل بنیادی کیک کنید.

 

سوالات و نظراتتان را باما درمیان بگذارید.

موسسه سبزاندیشان ویراسرمایه

 

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *