• قیر مادهای است سیاه رنگ و خمیری شکل که در عایقکاری رطوبت و ساخت آسفالت کاربرد دارد. قیر انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی است. قیر از مشتقات نفت است.و اغلب در پالایشگاه نفت تولید میشوند.قیر مادهای هیدروکربنی است به رنگ سیاه تا قهوهای تیره که در سولفید کربن و تتراکلرید کربن کاملاً حل میشود. قیر در دمای محیط، جامد است. اما با افزایش دما، به حالت خمیری درمیآید و پس از آن مایع میشود.
شاخص های سرمایه گذاری:
ظرفیت تولید: ۳۰۰ هزار تن در سال
نرخ برابری دلار: ۲۸۰۰۰ تومان
هزینه تجهیزات: ۶٫۸ میلیارد تومان
تعداد اشتغال: ۳۰ نفر
نرخ بازدهی داخلی: ۳۳ درصد
مدت زمان بازگشت سرمایه: ۳٫۷ سال
مزیت ها و نقاط قوت:
-اهمیت تولید قیر به جهت استفاده از آن در راه سازی
-بازار صادراتی مناسب
-امکان تولید ۸٫۳ درصد از تقاضای قیر جهانی در کشور
-مواد اولیه داخلی
-تکنولوژی دردسترس
موانع و مشکلات:
-افزایش پروانه های بهره برداری کارخانه های قیر
-افزایش قیمت وکیوم باتوم ناشی از افزایش قیمت دلار
-نبود نظارت و کنترل از لحاظ کیفیت
-ترکیب قیر پالایشگاهی با مواد دیگر و مخلوط شدن مواد اولیه قیر به نام وکیوم باتوم ایران با وکیوم ریزدیو عراق
• اهمیت تولید قیر از این جهت است که قیر یکی از مواد اصلی برای آسفالت خیابانها و جاده کشی راهها است. در سنوات اخیر با توجه به شیوه قیمتگذاری قیر متناسب با نرخهای جهانی و به دلیل افزایش نرخ ارز، علیرغم سهم پنج درصدی قیر از یک تن آسفالت، لیکن سهم قیمتی قیر در هر تن آسفالت به علت افزایش قیمت قیر به بیش از ۵۰ درصد رسیده است و همین موضوع باعث شده است که قیر به گلوگاه پروژههای راهسازی تبدیل شود.
• در این بین تولیدکنندگان فعال در صنعت قیر با چالشهایی نظیر افزایش پروانههای بهرهبرداری کارخانههای قیر و در نتیجه افزایش تقاضا برای خرید وکیوم باتوم، افزایش قیمت وکیوم باتوم ناشی از افزایش قیمت ارز، تعویق در پرداخت مطالبات مالی توسط شرکتهای دولتی و مباحث مربوط به اجرای طرح قیر تهاتری و تاثیر آن در ایجاد اخلال در قیمت صادراتی قیر مواجه هستند.