📋صنعت دوچرخه سازی یکی از صنایع قدیمی در دنیاست که حتی قدمتی بیش از قدمت صنعت خودروسازی دارد.تولید دوچرخه در ایران نیز از سال های دور آغاز شد و در این زمینه چند کارخانه مطرح شکل گرفت که خیلی زود نام برند آنها بر سر زبان ایرانی ها افتاد .اما در سال های اخیر این صنعت با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده تا جاییکه برخی کارخانه های مطرح دوچرخه سازی در سراشیبی مشکلات افتاده و حتی به تعطیلی رسیده اند.
شاخص های سرمایه گذاری در این کسب و کار:
ظرفیت تولید: ۸۰۰۰۰ دستگاه در سال
نرخ برابری دلار: ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زیربنا: ۷۰۰۰ متر مربع
هزینه تجهیزات: ۵۰ میلیارد تومان
تعداد اشتغال: ۱۶۰ نفر
نرخ بازدهی داخلی: ۳۳ درصد
مدت زمان بازگشت سرمایه: ۳٫۸ سال
📍کارشناسان این حوزه عوامل متعددی را در افول صنعت دوچرخه سازی دخیل می دانند که شاید بتوان گفت کمبود سرمایه در گردش به دلیل کوچک بودن بازار و رکود مداوم یکی از اصلی ترین علل اُفت صنعت دوچرخه سازی در ایران است.از طرف دیگر مشکلات متعدد برای وارد کردن مواد اولیه از جمله قیمت بالای این مواد در اثر افزایش نرخ ارز نیز در این میان از تاثیر بسزایی برخوردار است.با وجود اینکه واردات دوچرخه به صورت مونتاژ شده به کشور ممنوع است اما واردات قطعات آن ممنوع نبوده و دارای تعرفه اندکی است در نتیجه بسیاری از افراد اقدام به واردات قطعات دوچرخه از چین و سرهم بندی آن در داخل می کنند و شاید بتوان گفت ۹۵ درصد دوچرخه های موجود در بازار ایران به این شکل تولید می شوند.