• بوقلمونها به دو نوع تجاری و بومی تقسیم میشوند. بیشتر بوقلمونهای تجاری، وارداتی هستند و اصالتاً به آمریکای جنوبی متعلق هستند و ایران هم از طریق کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان و ترکیه اروپا وارد میکند. نژاد تجاری بوقلمونها که وارداتی هستند، سفیدرنگ هستند. البته در ایران هم بوقلمون بومی یافت میشود که خاکستری یا مشکیرنگ هستند که بهاصطلاح به آنها «بوقلمون برنز» گفته میشود.
شاخص های سرمایه گذاری در این کسب و کار:
ظرفیت پرورش: ۵۰۰۰ قطعه در دوره
نرخ برابری دلار: ۲۶۰۰۰ تومان
مساحت زیربنا سالن پرورش: ۱۳۰۰ متر مربع
سرمایه ثابت: ۲٫۴ میلیارد تومان
تعداد اشتغال: ۲ نفر
نرخ بازدهی داخلی: ۲۷ درصد
مدت زمان بازگشت سرمایه: ۳٫۷ سال
مزیت ها و نقاط قوت:
-مقاومت بالا نسبت به بیماری ها
-بازار صادراتی نسبتا مناسب
-قیمت نسبتا بالا فرآورده های بوقلمون
موانع و مشکلات:
-مشکلات بازار فروش
-مشکلات تامین دان و هزینه بالا تغذیه
-نبود کشتارگاه تخصصی
-سرانه پایین مصرف گوشت بوقلمون در کشور
-مشکلات تامین جوجه
• از نظر اقتصادی پرورش بوقلمون گوشتی به صرفه تر است اما اگر تغذیه مناسبی نداشته باشد کسب و کار را با شکست مواجه می کند.اما اگر فرد سرمایه گذار قصد داشته باشد پرورش بوقلمون تخمگذار را راه اندازی کند حتما باید سالن نگهداری بوقلمون باید به تجهیزات جوجه کشی بوقلمون مجهز باشد که هزینه نسبتا زیادی را می طلبد.
• صنعت بوقلمون در دنیا از رشد بسیار مطلوبی برخوردار بوده بطوریکه در حال حاضر تولید گوشت بوقلمون درجهان حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال می باشد که ۵۰ درصد آن توسط کشور آمریکا تولید و ۴۰ درصد باقیمانده سهم کشورهای اروپایی و ۱۰ درصدتولید هم سهم سایر قاره های جهان می باشد.گوشت بوقلمون با داشتن ۱۶ – ۱۸ درصد سهم در صادرات جهان از سال۲۰۰۷ میلادی، از اقلام تجاری مهم است. فاصله بین کشورهای تولیدکننده گوشت بوقلمون و کشورهای عمده مصرفکننده آن اصلیترین عامل تأثیرگذار در حجم معاملات گوشت بوقلمون محسوب میشود. گوشت بوقلمون با توجه به رشد مصرفش در جهان، همچنان از اقلام محبوب در معاملات بازرگانی به شمار میآید.