• آﺳﺎﻧﺴﻮر وﺳﯿﻠﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻋﻤﻮدی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻌﻠﯿﻖ و ﺗﻌﺎدل ﻧﯿﺮوی ﻣﺤﺮﮐﻪ ﻋﻤﻞ ﺟﺎﺑﺠﺎﯾﯽ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ دﻫﺪ.ﺑﺮای آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎ اﯾﻦ وﺳﯿﻠﻪ ﺑﺎﯾـﺪ ﮔﻔـﺖ ﮐـﻪ ﺑـﺸﺮ در ﻗـﺮن ﻫـﺎی ﮔﺬﺷـﺘﻪ از ﺑـﺎﻻﺑﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮده اﺳﺖ اﻣﺎ ﭘﺎﯾﻪ ﮔﺰار ﻋﻠﻤﯽ و ﻃﺮاح آﺳﺎﻧﺴﻮر اﻣﺮوزی داﻧﺸﻤﻨﺪ و رﯾﺎﺿﯿﺪان ﺑﺰرگ اﺗﻮود اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻣﺎﺷﯿﻦ اﺗﻮود ﮐﻪ ﻋﺒﺎرت ﺑﻮد از دو وزﻧﻪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﯾﮏ ﻧﺦ ﺑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﺮﺑﻮط ﻣـﯽﺷـﺪﻧﺪ و روی ﻗﺮﻗﺮه ﻫﺎ ﺑﺎﻻ و ﭘﺎﺋﯿﻦ ﻣﯽ رﻓﺘﻨﺪ ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﻃﺮح اﺑﺘﺪاﺋﯽ آﺳﺎﻧﺴﻮر را اراﺋﻪ دﻫﺪ. ﺑﺎ اﯾﻦ ﻫﻤـﻪ آﺳﺎﻧـﺴﻮر ﺑـﻪ ﺷﮑﻞ اﻣﺮوزی و دارای ﺗﺮﻣﺰ اﯾﻤﻨﯽ ﺗﻮﺳﻂ اوﺗﯿﺲ در آﻣﺮﯾﮑﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ و آزﻣﺎﯾﺶ شد
• کشورهای تولید کننده عمده آسانسور به سه حوزه جغرافیایی تقسیم میشوند که مهمترین حوزه کشور آمریکا از بخش بسیار فعال قسمت آسانسور و قطعات تولیدی آن برخوردار است. حوزه دوم ، کشورهای شرق آسیا بوده که مشهورترین آنها کشورهایژاپن و کره میباشند. حوزه سوم جغرافیایی بخش اروپا شامل کشورهای فرانسه ، ایتالیا ، آلمان و اسپانیا از جمله کشورهای بارز میباشد که تنگاتنگی اقتصادی زیادی با کشور ایران در زمینه آسانسور دارند. و در حال حاضر بیشتر کشورهای اروپایی همکاری نزدیک با کشور ایران را دارند.
شاخص های سرمایه گذاری:
ظرفیت تولید: ۱۶۰۰ دستگاه در سال
نرخ برابری دلار: ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زیر بنا: ۱۲۰۰ متر مربع
هزینه تجهیزات: ۴ میلیارد تومان
تعداد اشتغال: ۲۶ نفر
نرخ بازدهی داخلی: ۳۲ درصد
مدت زمان بازگشت سرمایه: ۳٫۸ سال
مزیت ها و نقاط قوت:
-بازار صادراتی مناسب در منطقه در صورت افزایش کیفیت
-تولید داخلی بعضی از قطعات آسانسور
-محدودیت های اعمال شده بر واردات آسانسور
موانع و مشکلات:
-وجود رقبای قدرتمند
-ضعف حمایتی دولت از صنعت آسانسور
-رکود بازار ساخت و ساز
-کندی روند انتقال فناوری به داخل کشور
• در حال حاضر بیشتر کشورهای اروپایی همکاری نزدیک با کشور ایران را دارند. ازکشورهای واردکننده آسانسور و اجزاء وقطعات آن میتوان کشورهای حوزه خلیج فارس ، آسیای میانه و کشورهای خاورمیانه را نام برد. ضمناً کشور ایران نیز در حال حاضر برخی از اجزاء و قطعات آسانسورهای تا سرعت ۶/۱ متر برثانیه را وارد مینماید و واردات آسانسور پکیج برای ساختمانها و پروژههای خاص و سرعت های بالا با انجام طراحی ، نصب و راهاندازی در داخل صورت میپذیرد.