09150566946

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست و چگونه کار می‌کند؟

231c60f112fb9555f66b987d127ea279 - صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست و چگونه کار می‌کند؟

تعریف صندوق سرمایه گذاری مختلط

صندوق سرمایه گذاری مختلط نوعی از صندوق های سرمایه گذاری مشترک است که معمولا دارایی‌های خود را با نسبت ۴۰ تا ۶۰ درصد در بازار سهام و ۴۰ تا ۶۰ درصد در اوراق با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی – اوراق مشارکت و … سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ترکیب دارایی‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تاثیر مستقیم روی میزان ریسک‌ و سودآوری صندوق دارد.

 هرچه مقدار سرمایه‌گذاری در بازار سهام بیشتر باشد انتظار سودآوری بیشتر می‌شود و به دلیل طبیعت نوسانی بازار سهام میزان ریسک‌ افزایش می‌یابد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ترکیب دارایی بهینه‌تری دارد.

صندوق سرمایه گذاری مختلط چگونه کار می‌کنند؟

صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری مختلط معمولا بازده بیشتری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده بانکی دارند و چون تقریبا نیمی از سرمایه خود را دراوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند میزان ریسک‌ این صندوق‌ها پایین‌تر از صندوق‌های سهامی است. اما با رشد بازار سهام بازده این نوع صندوق‌ها از صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر است.

اوراق با درآمد ثابت سهامی
۴۰ تا ۶۰ درصد ۴۰ تا ۶۰ درصد

در واقع صندوق های مختلط از لحاظ میزان ریسک و بازدهی مورد انتظار حد میانی صندوق های با درآمد ثابت و سهامی هستند.

NAV chart mutual funds fall 2019 isignal 1 - صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست و چگونه کار می‌کند؟

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری مختلط مزایای بازار سهامی و اوراق با درآمد ثابت را بطور همزمان دارند.

به بیان ساده‌تر این صندوق‌ها بدلیل سرمایه گذاری بخشی از سرمایه در بازار سهام پتانسیل کسب بازده بالا و بدلیل سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت نوسانات قیمتی کمی دارند. در واقع دو مزیت کلیدی صندوق با درآمد ثابت و سهامی را با هم ایجاد می‌کنند.

لازم به ذکر است در زمان رکود اقتصادی، سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها به دلیل ترکیب همزمان اوراق درآمد ثابت و سهامی، زیان کمتری نسبت به صندوق‌های سهامی و در صورت رونق اقتصادی و رشد بازارِ بورس، سود بالاتری نسبت به صندوق های با درآمد ثابت را تجربه می‌کنند.

صندوق سرمایه گذاری مختلط مناسب چه افرادی است؟

این صندوق ها با توجه به اینکه حد میانی ریسک و بازده را دارند بیشتر مناسب افرادی است که میانه‌رو می‌باشند. بدین معنی که به دنبال سود معقولی با در نظر گرفتن ریسک‌پذیری متوسط هستند.

این افراد با سرمایه گذاری در این صندوق ها می‌توانند بطور همزمان ویزگی‌های صندوق با درآمد ثابت و سهامی را تجربه کنند.

چطور در صندوق سرمایه گذاری مختلط سرمایه‌ گذاری کنیم؟

همه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند با مراجعه به سایت معتبر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا با مراجعه حضوری به دفاتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط اقدام به خرید (صدور) واحدهای سرمایه‌گذاری نمایند.

واحدهای سرمایه‌گذاری به دو دسته عادی و ممتاز تقسیم می‌شوند. میزان سود دهی، ضرر و تمامی امتیازات صندوق برای هر دو حالت برابر است.

 تنها تفاوت سرمایه‌گذاران عادی و ممتاز در این است با سرمایه‌گذاری به میزان مشخصی در واحدهای ممتاز امکان حق رای برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود در حالیکه سرمایه‌گذاران عادی تنها امکان فروش (ابطال)  واحد سرمایه‌گذاری خود را دارند.

برای ورود به بازار سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط کافیست یک واحد سرمایه‌گذاری (unit)  تهیه کنیم که با توجه به شرایط بازار می‌تواند با دامنه کوچکی نوسان داشته باشد.

در کدام صندوق سرمایه گذاری مختلط سرمایه گذاری کنیم؟

بر اساس آخرین آمار تعداد ۲۰ صندوق سرمایه گذاری مختلط فعال در ایران وجود دارد و ارزش خالص دارایی‌های آن‌ها ۱۲۰۱ میلیارد تومان است که بصورت میانگین بازدهی سالانه حدود ۶۸ درصدی داشته اند. همچنین حدود ۱۲هزار و ۹۱۴ نفر از افراد حقیقی و حقوقی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

برای شناسایی صندوق سرمایه‌گذاری مختلط مناسب نیاز به بررسی کارنامه این صندوق‌ها در بازه زمانی بلند مدت است. بررسی کوتاه مدت کارنامه صندوق‌ها با توجه به نوسان بازار نمی‌تواند دید دقیقی از وضعیت آن صندوق به ما ارائه بدهد.

مثلا در یک ماه وضعیت شاخص بورس ریزشی بوده است و ممکن است صندوقی در آن ماه بازده کمی داشته باشد در حالیکه بازده سالیانه آن مثبت بوده است و یا بالعکس. پس برای بررسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیاز به توجه پیشینه فعالیت صندوق مورد نظر است.

در سایت سیگنال می‌توانید با استفاده از گزارشات بهترین و پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه گذاری در بخش گزارش‌های تحلیلی مناسب‌ترین صندوق را انتخاب و شروع به سرمایه‌گذاری نمایید.

سرمایه گذاری مختلط چیست؟ - صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست و چگونه کار می‌کند؟

نتیجه گیری

صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط ابزاری مناسب برای سرمایه‌گذاری افراد با میزان ریسک پذیری نرمال و با سودهی بالاتر از سپرده بانکی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است.

این صندوق‌ها را می‌توان به عنوان یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در میان صندوق‌ها به حساب آورد. بطوریکه سرمایه گذاری در آن‌ها برای افراد تازه وارد که تجربه قبلی سرمایه گذاری در صندوق ها را نداشته‌اند و به دنبال بازدهی مورد انتظار مطلوب با ریسک متوسط هستند بسیار مناسب است.

آیا شما نیز صندوق های مختلط را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

جهت دسترسی به مطالب آموزشی تحلیل تحکینال و تحلیل بنیادی کیک کنید.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *