09150566946

پولبک از نگاه استاد بولکوفسکی

Sure.Investment.Vector.Thmb  1 - پولبک از نگاه استاد بولکوفسکی

همه ما بارها و بارها از اصطلاح پولبک در چارت ها و گفتارمان استفاده کرده ایم اغلب بدون آن که با شرایط صحیح شکل گیری این زیر الگو در علم تکینکال آشنا باشیم. البته باید حق داد چرا که در غالب کتاب ها از معرفی صحیح این مبحث شانه خالی شده به همین دلیل تصمیم گرفتم یک مطلب جامع از جناب بولکوفسکی استاد بی بدیل معرفی و تکمیل پترن های کلاسیک ترجمه و جمع آوری کنم.

جناب بولکوفسکی در برسی بیش از هشت هزار پترن در سال ۲۰۰۰ به نتایج بسیار جالبی در مبحث پولبک دست یافتند که سالهاست به عنوان راهنمایی معتبر برای این مبحث در جامعه تکینکالیست های حرفه ای پذیرفته شده است که در ادامه به آنها اشاره میکنم.

کلمه Pullback در لغت به معنای بازگشت و عقب کشیدن است و مترادف کلمه hook و به معنی قلاب میباشد و در نمودارها نیز به شکل قلاب نمایان میشود و به بوسه خداحافظی نیز شهرت یافته چرا که در این حالت روند بعد از شکست سطح حمایتی یا مقاوتی معتبر خود سعی میکند یک بار دیگر به آن سطح شکسته شده بازگردد.

pullback1 300x240 - پولبک از نگاه استاد بولکوفسکی

نتایج تحقیقات بولکوفسکی

۱-بیش از ۵۸ درصد روند ها بعد از شکست حمایت ها یا مقاومت های معتبرشون به نقاط شکست پولبک میکنند.
۲-پولبک های معتبر به صورت معمول در زمانی کمتر از ۳۰ روز شکل گرفته و تکمیل می شوند.
۳-در بیش از ۶۶ درصد موارد، روندهایی که با حجم معاملات چشم گیری نسبت به میانگین سی روز گذشته حمایت ها یا مقاومت های خود را شکسته بودند پولبکهای قدرتمندی را تشکیل میدهند. لذا میتوان ادعا کرد که روندها زمانی که حمایت ها و یا مقاومت ها را با حجم چشم گیری میشکنند علاقه زیادی به پول بک دارند.
۴-اگر روند قبل از شکست حمایت خود سه روز متوالی قیمت پایانی کمتر از قیمت پایانی روز قبل داشته باشد احتمال شکل گیری پول بک بعد از شکست (منطقه حمایتی) به طور چشم گیری کاهش میابد. همچنین در صورتی که قبل از عبور از مقاومت ها سه روز متوالی قیمت پایانی بالاتر از قیمت روز گذشته باشد احتمال شکل گیری پولبک کاهش میابد.

2 300x221 - پولبک از نگاه استاد بولکوفسکی
۵-برخلاف تصور عموم پولبک نباید حتما بازگشت به نقطه شکست باشد بلکه نفوذ حداکثر دو روزه در محدوده نقطه شکست قابل پذیرش هست.

۶-روندها علاقه دارند شش روز بعد از شکست مرحله اول پولبک رو به اتمام برسانند و مرحله دوم پولبک را در طی یازده روز به پایان ببرند.

3 - پولبک از نگاه استاد بولکوفسکی

نکته مهم :شکست یک حمایت یا مقاومت و تکمیل پول بک لزوما به معنی ادامه روند قبلی نیست

برسی هزاران نمودار توسط استاد بولکوفسکی نشان میدهد ۴۷ درصد (کمتر از نیمی ) از روندها بعد از تکمیل پولبک روند قبلی خود را پی گیری میکنند در حالی که ۵۳ درصد روند ها بعد از پولبک، با قدرت روند قبلی را از دست داده یا رفتار هایی خلاف انتظار انجام میدهند.

4 300x253 - پولبک از نگاه استاد بولکوفسکی

آقای بولکوفسکی پیشنهاد میکند بعد از پولبک به نقطه شکست برای نظر دادن در مورد این که آیا روند قبل از شکست پی گیری میشه یا نه اجازه بدید روند از محدوده پولبک در جهت روند قبل از شکست به طور کامل خارج بشه و بعد نظر بدید !!!!

 

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *