09150566946

اصطلاحات مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال

اصطلاحات مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج (MINING)

MINING در فارسی به معنای استخراج است. به فرایندی که طی آن تائید تراکنش‌ها با استفاده کامپیوترها و بر اساس حل مسائل ریاضی رمزنگاری‌شده انجام می‌شود، ماینیگ گفته می‌شود. درنهایت و پس از تائید صحت تراکنش‌، بلاک جدیدی به زنجیره بلاک‌های قبلی اضافه می‌شود.

به افرادی که به‌صورت داوطلبانه کامپیوتر و دستگاه‌های استخراج خود را برای انجام محاسبات ریاضی، در اختیار شبکه قرار می‌دهند، ماینر یا استخراج‌کننده گفته می‌شود. این افراد سبب حفظ امنیت شبکه و تولید غیرمتمرکز واحدهای جدید بیت شده و در عوض پاداش دریافت می‌کنند. به استخراج گروهی GROUP MINING می‌گویند.

ماینر (MINER)

به معنای استخراج‌کننده است. ماینرها ابزار و تجهیزات مخصوصی هستند که با توان محاسباتی بالا قادر به استخراج رمز ارز و درواقع تائید تراکنش‌های ارسال‌شده به شبکه، هستند.

مثال: ماینرBITMAIN ANTMINER S5

تاریخچه: در دهه ۹۰ میلادی که اسپمرها پیام‌های اسپم بسیاری ارسال می‌کردند، فردی به نام ADAM BACK با راه‌اندازی فرایند PROOF OF WORK سیستم ضد اسپمHASH CASH را راه‌اندازی کرد. MINING اصطلاحی برگرفته از این سیستم است.

مزرعه استخراج (MINING FARM)

در فارسی بانام مزرعه استخراج شناخته می‌شود. MINING توسط سخت‌افزارهایی (ASIC) با توان ویژه انجام می‌شود که مصرف برق بسیار بالایی دارند. برخی افراد تعداد بسیار زیادی دستگاه MINER را در خارج از شهر در یک سوله قرار داده و به کار استخراج مشغول می‌شوند. به محوطه قرارگیری این دستگاه‌ها مزرعه استخراج گفته می‌شود. اگر در این مزرعه بیت کوین استخراج شود به آن BITCOIN FARM می‌گویند.

ریگ استخراج (MINING RIG)

به تجهیزات لازم برای استخراج رمزارزها ریگ استخراج یا ماینیگ ریگ می‌گویند. ممکن است ریگ‌های (پک تجهیزات) بکار گرفته‌شده در فرایند استخراج کاملاً تخصصی و اختصاصی و یا یک کامپیوتر شخصی باشند. البته در سال‌های اولیه استخراج بیت کوین توسط کامپیوترهای خانگی هم امکان داشت اما اکنون استخراج سخت‌تر از گذشته شده و به تجهیزات پیشرفته با توان بالا نیاز است.

استخراج ابری (CLOUD MINING)

از اصطلاحات ارزهای دیجیتال است و زمانی استفاده می‌شود که یک شخص بدون داشتن تجهیزات شخصی ماینینگ، مبلغی را به‌صورت ماهانه به یک سایت شرکت استخراج‌کننده ارز دیجیتال پرداخت می‌کند تا بجای او ماینیگ انجام دهند. سود حاصل از کلود ماینیگ نسبت به استخراج مستقیم کمتر است و امکان ضرر دهی نیز وجود دارد؛ اما از طرفی هزینه‌های مربوط به تجهیزات، نگهداری، برق و فضا حذف می‌شوند.

مثال: سایت GENESIS-MINING.COM که در سال ۲۰۱۳ تأسیس‌شده، یکی از سایت‌های قابل‌اعتماد در این زمینه است.

استخر استخراج (MINING POOL)

ماینیگ پول به معنای استخر استخراج است. زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که ماینرهای یک شبکه برای انجام محاسبات ریاضی و افزایش شانس استخراج، دستگاه‌های ماینیگ خود را به‌صورت متمرکز با یکدیگر ادغام می‎‌کنند. این افراد در تقسیم BLOCK REWARD با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

مثال: اولین استخر استخراج در اواخر سال ۲۰۱۰ شکل گرفت؛ و یکی از بهترین استخرهای استخراج، استخر POOLIN است.

مدارهای مجتمع (ASIC)

ASIC کوتاه شده‌ عبارت APPLICATION-SPECIFIC INTEGRATED CIRCUIT و به معنای مدارهای مجتمع با کاربردهای خاص است.

INTEGRATED CIRCUIT یا همان IC به معنای مدارهای مجتمع است که به آن تراشه هم گفته می‌شود، این تراشه‌ها کاربردهای مشخصی داشته و برای انجام کارهای خاص طراحی‌شده‌اند. این تراشه‌ها سرعت و توان بالاتری نسبت به سایر تراشه‌ها دارند. به‌طورکلی ASIC دستگاه‌های مخصوصی هستند که تراشه‌های ویژه آن برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شوند.

پاداش بلاک (Block Reward)

همان‌طور که اشاره شد ماینرها تراکنش‌های هر بلاک را تائید کرده و باعث بسته شدن بلاک و اضافه شدن آن به زنجیر بلاک‌های قبلی می‌شود. این ماینرها در عوض پاداشی دریافت می‌کنند که به آن BLOCK REWARD گفته می‌شود. اکنون پاداش هر استخراج ۵/۱۲ بیت کوین است.

فاست (Faucet)

فاست به سایت‌هایی گفته می‌شود که به ازای فعالیت در آن‌ها به کاربر ارز دیجیتال پرداخت می‌شود. برخی از سایت‌ها به ازای حضور در سایت هرچند ثانیه و یا هرچند دقیقه یک‌بار و یا برخی دیگر از سایت‌ها به ازای فعالیت‌هایی مانند بازی، کلیک بر روی تبلیغات، بازی کردن در سایت و… به‌حساب کاربری فرد ارز دیجیتال واریز می‌کنند. البته میزان آن بسیار ناچیز بوده و حداقل میزان برداشت از حساب بسیار بالاست.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *