09150566946

بازار یک طرفه و بازار دو طرفه

f1 - بازار یک طرفه و بازار دو طرفه

 

در یک نوع تقسیم‌بندی، بازار را به دو دسته تقسیم می‌کنند: بازارهای یک طرفه و بازارهای دو طرفه. در بازارهای یک طرفه مانند بازار بورس ایران افراد صرفا می‌توانند با سرمایه خود سهامی را بخرند و بعد از گذشت زمان سهامی را که از قبل خریداری کرده‌اند را با سود یا ضرر بفروشند. اما در بازارهای دو طرفه نظیر بازار سهام آمریکا یا کانادا افراد می‌توانند علاوه بر خرید سهم، در جهت معکوس بازار اقدام به فروش سهام نیز نمایند. به فروش سهم در جهت معکوس بازار فروش استقراضی (Short Selling) نیز گفته می‌شود. در واقع افراد سهامی را می‌فروشند که از قبل آن را نداشته‌اند! و از کاهش قیمت‌‌ها سود می‌کنند. ممکن است در ابتدا این جمله کمی مبهم و گیج کننده باشد. در ادامه با توضیح مثال این مطلب را بیشتر توضیح خواهیم داد.

فرض کنید شما سهام شرکت گوگل را در بازار سهام آمریکا خریداری کرده اید. اگر قیمت این سهام رشد کند شما هم سود می‌کنید و اگر کاهش پیدا کند شما نیز ضرر می‌کنید؛ این کل داستان بازارهای یک طرفه هست که شما صرفا فقط از افزایش و گران شدن سهام می‌توانید سود کنید و متنفع شوید. یعنی معامله گران فقط می‌توانند در سهام‌‌‌هایی که رشد قیمت دارند سود کنند. در این مثال در صورتی که شما سهم گوگل را در قیمت ۱۱۰۰ دلار خریداری می‌کردید، با افزایش قیمت سهم گوگل، شما نیز وارد منطقه سود می‌شدید و می‌توانستید با فروش آن در قیمت ۱۳۰۰دلار، ۲۰۰دلار سود نمایید. اگر در همین مدت قیمت سهم گوگل کاهش می‌یافت، شما نیز ضرر می‌کردید.

1 nemoodar 578 - بازار یک طرفه و بازار دو طرفه

در بازار‌‌‌‌های دو طرفه شما می‌توانید هم از خرید سود کنید هم از فروش (Short Selling). فرض کنید نظرتان این است که سهام شرکت اپل (با توجه به شیوع ویروس کرونا)، دچار ریزش می‌شود و قیمت آن کاهش خواهد یافت، لذا می‌توانید سهام شرکت اپل را بفروشید (Short Selling) و در صورت کاهش قیمت آن، سود ببرید. در این حالت شما هرگز از قبل سهام اپل را نداشته‌اید و به تعبیری مال و جنس نداشته را فروخته‌اید.

2 nemoodar 578 - بازار یک طرفه و بازار دو طرفه

البته همیشه اخبار منفی به معنی کاهش ارزش سهام شرکت‌‌ها نیست و این موضوع به فعالیت شرکت نیز بستگی دارد. به عنوان مثال با شیوع ویروس کرونا شرکت‌‌‌هایی مانند مک دونالد و استارباکس مجبور به تعطیل کردن شعب خود هستند و این عمل موجب کاهش درآمد این شرکت‌‌ها می‌شود. در نیتجه می‌توان گفت که در این شرایط (Short Selling) این دو سهم منطقی است. اما در همین زمان که بسیاری از افراد مجبور به دورکاری هستند و می‌بایست کارها و جلسات خود را از منزل انجام دهند، سهام شرکتی مانند ZOOM که خدمات برگزاری آنلاین جلسات و کلاس‌‌‌‌های  آموزشی را می‌دهد می‌تواند رشد خوبی داشته باشد و نباید در این سهم اقدام به (Short Selling) کرد. معامله گران با تحلیل بازار بهترین گزینه‌‌‌‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنند.

نکته: همان طور که در بازارهای یک طرفه وقتی سهامی را می‌خرید و صعود می‌کند شما نیز سود می‌کنید و اگر نزول کند شما نیز ضرر می‌کنید، در بازارهای دو طرفه هم اگر سهامی را بفروشید و قیمت افت کند شما سود می‌کنید و اگر قیمت بالا برود شما ضرر می‌کنید.

چهار واژه مهم درمورد بازارهای دو طرفه عبارتند از:

Long: اگر برای ورود به معامله خرید، سهام یا کالایی را خریداری کنید، به آن Long می‌گویند. یعنی از قبل موقعیتی نداشتید اما اکنون یک معامله خرید را باز کرده‌اید.

Short: اگر برای ورود به معامله فروش، سهام یا کالایی را بفروش برسانید، به آن Short می‌گویند. یعنی از قبل موقعیتی نداشتید اما اکنون یک معامله فروش را باز کرده‌اید.

Buy: اگر در معامله‌ای فروش انجام دادید (Short) حالا برای خارج شدن از معامله باید Buy بزنید. یعنی با یک خرید، معامله فروش خود را ببندید.

Sell: اگر در معامله‌ای خرید انجام دادید (Long) حالا برای خارج شدن از معامله باید Sell بزنید. یعنی با یک فروش، معامله خرید خود را ببندید.

در نتیجه معامله‌گران بازارهای مالی برخلاف تصورات مردم عادی این روزهای نه تنها نارحت از دست دادن سرمایه‌‌‌‌های خود نیستند بلکه، با خوشحالی اقدام به معامله در جهت عکس بازار می‌کنند و با (Short Selling) گرفتن در موقعیت‌ها، از ریزش‌‌‌‌های این بازار نهایت بهره و سود را می‌برند. جمله معروفی در بین معامله‌گران بازار وجود دارد که بیان می‌دارد: پرسودترین زمان معامله در بازار زمانی است که، بازار پر از خبر باشد؛ فرقی ندارد این خبر خوب باشد یا بد. با اخبار مثبت، معامله‌گران سهام‌‌ها را می‌خرند و با خبر‌‌‌‌های منفی در جهت عکس بازار اقدام به فروش (Short Selling) سهام می‌نمایند. 

 

جهت دسترسی به مطالب آموزشی تحلیل تحکینال و تحلیل بنیادی کیک کنید.

 

سوالات و نظراتتان را باما درمیان بگذارید.

موسسه سبزاندیشان ویراسرمایه

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *