09150566946

توکنومیک یا اقتصاد توکنی (Tokenomics)

10 5 copy 1024x504 - توکنومیک یا اقتصاد توکنی (Tokenomics)

توکن چیست؟

در دنیای واقعیف یک توکن چیزی است که بیانگر یک حقیقت قابل رئویت یا محسوس، کیفیت، احساس و غیره است. خوشبختانه تعداد زیادی توکن واقعی موجود است.

  • کارت باشگاه شما یک توکن است که نشان می دهد که در باشگاه ثبت نام کرده اید.
  • گواهینامه رانندگی نشان می دهد که آموزش های لازم برای رانندگی را طی کرده اید.
  • کارت هتل نشان می دهد که شما برای یک اتاق در هتل پول پرداخته اید.

به همین ترتیب، در رمزارز، یک توکن نماینده چیزی در اکوسیستم است، که می تواند حق رأی، دارایی و یا هر چیز دیگری باشد. نقش های توکن محدود به یک مورد نیست. یک توکن نشان دهنده یک واحد است که یک شرکت دارد و اغلب آن را طی فروش عمومی بین سرمایه گذاران توزیع می کند.

اقتصاد توکنی چیست؟

توکنومیک (Tokenomics یا همان اقتصاد توکنی) از دو کلمه توکن و اکانومیک به معنای اقتصاد تشکیل شده است. اقتصاد توکنی کیفیت یک توکن است که کاربران/سرمایه گذاران را قانع می کند تا از آن استفاده کنند و اجازه ساخت اکوسیستم بر مبنای پروژه آن توکن را می دهد. هر چیزی که روی ارزش توکن تأثیر می گذارد بخشی از اقتصاد توکنی است. اقتصاد توکنی یک موضوع بسیار گسترده است و شامل اجزای مختلفی می باشد. اجازه دهید آنها را یک به یک بررسی کنیم.

تیم:

لازم به ذکر است که برای موفقیت یک پروژه یک تیم قوی باید از آن پشتیبانی کند. افراد پشت پروژه تعیین می کنند که پروژه یک سکه شانسی برای پذیرش گسترده دارد.پس تیم یک جزئ مهم از اقتصاد توکنی است. اجازه دهید به مثال هایی در این زمینه بپردازیم.

مثلاً تیم پشت توکن  Basic Attention یا به طور خلاصه BAT را در نظر بگیرید. یکی از دلایل اصلی که BAT توانسته به موفقیت دست بیابد تیم پشتیبان است. مؤسس BAT با نام  Brendan Eich  که مؤسس جاوااسکریپت و موزیلا فایرفاکس نیز می باشد. تیم کنار او بسیار مستعد و معتبر است.

تخصیص توکن:

نکته مهم دیگر این است که چگونه توکن پس از عرضه توزیع خواهد شد. می توانید این موارد را در وایت پیپر جستجو کنید. همچنین، مهم است زمان lock-up که به تیم و مشاوران داده می شود را نیز بررسی کنید. مؤسسان/ایجادکنندگان که به پتانسل بلند-مدت پروژه علاقه مند هستند دارای دوره lock-up طولانی هستند.

روابط عمومی و برندینگ:

یکی از مهم ترین جنبه های پروژه های رمزارز جامعه آن است. بدون داشتن یک جامعه خوب، پروژه بی ارزش است. مهم نیست چه قدر رمزارز شما اساسی است، باید توجه کافی به خریداران بالقوه یا همان جامعه داشته باشید. پروژه هایی که دارای جامعه فعال هستند تمایل به داشتن سکه های پایدار در آنها بیشتر است.

بسیاری از پروژه های رمزارز تمایل به نادیده گرفتن جامعه و تمرکز بیشتر بر روی ساخت محصول دارند. درحالیکه اهمیت و تمرکز برای ساخت یک پروژه عالی ایرادی محسوب نمی شود، اما جامعه نیز اهمیت بالایی دارد.

پروژه ها نیاز دارند شخصی در تیم داشته باشند که به طور مرتب و دلسوزانه با کاربران در ارتباط باشد.

مدل بیزینسی:

یکی از فاکتورهای کلیدی مدل بیزینسی پروژه است. پروژه ها باید دارای مدل قوی باشند که بتوانند کسب درآمد کنند. سکه های رمزارز مثل بیت کوین و بیت کوین کش با هدف پرداخت خلق شده اند، بنابراین نیازی به بیزینس مدل های پیچیده ندارند. اگرچه، برای کاربردهای نامتمرکز، که چیزی فراتر از یک سیستم پرداخت ساده هستند، باید بیزینس مدل قوی داشته باشند.

برای مثال در مدل Golem این است که با استفاده از توکن GNT به منابع خود دسترسی داشته باشند. به طور مشابه، در ایاس برای بدست آوردن منابع مورد نیاز برای اجرای Dappها باید شرط بندی کنید.

چرا توکنومی هنگام سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال اهمیت پیدا می‌کند؟

ست کلارمن، افسانه سرمایه‌گذاری در ارزش، در کتاب سرمایه‌گذاری معروف خود با نام، Margin of Safety،  توضیح می‌دهد که “در کوتاه‌مدت عرضه و تقاضا به تنهایی قیمت بازار را تعیین می‌کند”. اگر ما بپذیریم که این گزاره درست است و در مورد دارایی‌های دیجیتال سوار بر فناوری بلاک‌چین و همچنین بازار سهام صدق می‌کند، درک عواملی که بر عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارند، هم برای دلالان و هم برای سرمایه‌گذاران از اهمیت حیاتی برخوردار خواهد بود.

در این صورت، عوامل متعددی را باید در نظر گرفت. شاید مهم‌ترین آن درک نحوه استفاده از آن ارز‌دیجیتال باشد. آیا ارتباط روشنی بین استفاده از پلت‌فرم یا سرویس در حال ساخت و آن دارایی خاص عرضه شده وجود دارد؟

دیگر سوالات مهمی که باید پرسید:

  • در حال حاضر چند کوین یا توکن وجود دارد؟
  • چه تعداد در آینده وجود خواهد داشت و چه زمانی ایجاد می‌شوند؟
  • مالک آن کوین‌ها کیست؟ آیا سهمی خاص به توسعه‌دهندگان تعلق می‌گیرد؟
  • آیا اطلاعاتی وجود دارد که نشان دهد تعداد زیادی کوین گم شده، سوزانده یا حذف شده یا به نوعی قابل استفاده نباشد؟

توکنومیک یا اقتصاد توکنی، می‌تواند به عنوان راهنمایی برای درک ارزش یک دارایی در آینده، مفید باشد. به عنوان مثال، بسیاری از افراد تازه‌وارد در دنیای کریپتو چیزی شبیه به این فکر می‌کنند که “اگر این کوین به اندازه بیت‌کوین ارزشمند شود، یک روز …” در حالی که در واقعیت احتمالا هرگز ممکن نخواهد بود. به عنوان مثال، بیایید به دو کوین در بالا اشاره کنیم، Bitcoin Cash و Tron. بیت‌کوین کش عرضه کلی برابر با بیت‌کوین دارد، بنابراین تصور این گزاره که ممکن است یکی به اندازه دیگری گران شود، مشروعیت دارد، بله این امکان‌پذیر است. با این حال، با وجود بیش از ۱۰۰ میلیارد ترون، اینکه ترون به ارزشی معادل چندین هزار دلار برسد، یعنی بدل شدن به ارزشمند‌ترین تجارت در تاریخ. چقدر احتمال دارد چنین اتفاقی بیافتد؟

در حالی که به نظر می‌رسد این سوالات به پاسخ‌های پیچیده‌ای نیاز داشته باشند، اما در عین حال، راهی جدید به روی ما باز می‌کنند تا با آن به دارایی‌های دیجیتال بنگریم و آینده آن‌ها را تحلیل کنیم. در واقع با پاسخ به این سوالات در مورد یک ارز دیجیتال، به درکی دقیق از توکنومی آن ارز خواهیم رسید.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *