شاخص ISM مخفف Institute for Supply Management می باشد. موسسه مدیریت عرضه (ISM) فعالیت‌های اقتصادی را در دو بخش تولیدی و خدماتی مورد سنجش قرار می‌دهد. انتشار ماهیانه داده‌های ISM شامل اطلاعات کلیدی نظیر تغییرات در سطح تولید می‌شود.

شاخص ISM اولین موسسه مدیریتی جهان متشکل از اعضایی در ۳۰۰ کشور جهان است که در سال ۱۹۱۵ تشکیل شد. داده‌های این مؤسسه از بین گروه بسیار بزرگی از مدیران خرید جمع‌آوری می‌گردد؛ از این رو، داده‌های یادشده می‌تواند شاخص قابل اعتمادی برای فعالیت‌های اقتصاد جهانی و متعاقبا ارزش ارزها تلقی شود. اوضاع اقتصادی یک کشور عموما با زنجیره تامین آن کشور تعریف می‌شود. به همین دلیل، انتشار اخبار مربوط به داده‌های PMI بخش تولیدی و غیرتولیدی مؤسسه ISM با حساسیت بالایی ازسوی معامله‌گران فارکس در سراسر دنیا رصد می‌شود.

نظرسنجی ISM

در اولین روز کاری هر ماه، سه نظرسنجی ISM در بخش‌های تولیدی، ساختمان و خدمات منتشر می‌شود. شاخص مدیران خرید ISM (یا به‌اختصار PMI) شامل یک نظرسنجی از میان ۴۰۰ مدیر خرید فعال در بخش تولیدی می‌شود. داده‌های این مدیران خرید عموما ۵ حوزه مختلف را پوشش می‌دهد:

  1. موجودی انبار
  2. استخدام
  3. سرعت تحویل تامین‌کننده
  4. سطح تولید
  5. سفارشات جدید مشتریان

بعلاوه، شاخص PMI بخش ساختمانی در دومین روز کاری و شاخص PMI بخش خدمات نیز در سومین روز کاری هر ماه ازسوی موسسه ISM منتشر می‌شود. معامله‌گران فارکس برای تعیین میزان ریسک بازار در هر برهه زمانی، این داده‌ها را زیر نظر می‌گیرند.

چطور داده‌های ISM بر ارزها تاثیر می‌گذارد؟

شاخص مدیران خرید بخش تولیدی و غیرتولیدی ازجمله محرک‌های قدرتمند بازار هستند. زمانی که این شاخص‌ها در ساعت ۱۰:۳۰ به وقت نیویورک (یا ۱۸:۰۰ به وقت تهران) منتشر می‌شوند، احتمال نوسانات در بازار فارکس بسیار بالا می‌رود. از آنجاکه این داده‌ها براساس اظهارات متخصصان صنعتی در ماه گذشته جمع‌آوری می‌شوند، معامله‌گران فارکس با کمک آن می‌توانند دریابند که آیا اقتصاد آمریکا در مسیر بهبود است یا رکود. از این جهت، می‌توان گفت داده‌های ISM تاحدودی عملکردی مشابه با شاخص اشتغال بخش غیرکشاورزی (NFP) که مهمترین داده در تقویم اقتصادی محسوب می‌‎شود دارد.

چگونه معامله‌گران فارکس از داده‌های ISM استفاده می‌کنند؟

معامله‌گران فارکس داده‌های ماه قبل ISM را با میزان پیش‌بینی‌شده ازسوی اقتصاددانان مقایسه می‌کنند. اگر شاخص PMI بهتر از ماه قبل و بالاتر از عدد پیش‌بینی‌شده باشد، احتمالا دلار آمریکا تقویت خواهد شد.

در مجموع، یک شاخص ISM PMI بالای ۵۰ نشان از یک اقتصاد در حال رشد و سالم است. ازسوی دیگر، شاخص با مقداری زیر ۵۰، حاکی از اقتصادی روبه رکود و ضعیف خواهد بود. عدد ۵۰ اهمیت زیادی دارد؛ چراکه اگر برای دو ماه متوالی شاخص PMI کمتر از ۵۰ باشد، اقتصاد کشور در وضعیت رکود در نظر گرفته می‌شود.