09150566946

لایت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

Litecoin bg 850x491 1 - لایت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

لایت کوین چیست؟

لایت کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا است که امکان پرداخت های نسبتا فوری و کم هزینه را در سراسر جهان فراهم می‌کند.

لایت کوین یک شبکه پرداخت متن باز مبتنی بر بلاک چین است. در این پروتکل می‌توان دارایی‌های دیجیتالی به نام لایت کوین یا به اختصار LTC را بدون هیچ واسطه و نهاد مرکزی و به صورت کاملا غیرمتمرکز در سراسر جهان منتقل کرد.

همانند بیت کوین، امنیت شبکه لایت کوین هم با رمزنگاری و فرایند اثبات کار (استخراج) تضمین شده است. تراکنش های لایت کوین تقریبا چهار برابر سریع تر از بیت کوین هستند.

در حالی که هویت ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین بعد از حدود ۱۰ سال هنوز مشخص نیست، خالق لایت کوین جوانی چینی‌الاصل به نام چارلی‌ لی است. کارمند سابق گوگل و کوین بیس، در سال ۲۰۱۱ با تغییرات بزرگی در پروتکل بیت کوین،‌ شبکه لایت کوین را معرفی کرد.

فلسفه ای جالب برای تولد لایت کوین وجود دارد. اگر بیت کوین طلا باشد،‌ لایت کوین مانند لوگو‌یی که دارد، یادآور نقره است. به این معنی که هدف لایت کوین ایجاد ارزی برای مقاصد روزمره تر و ارزان تر است. مانند بیت کوین،‌ لایت کوین هم محدود است با این فرض که برخلاف بیت کوین که فقط ۲۱ میلیون از آن قابل تولید شدن است، لایت کوین تا ۸۴ میلیون واحد استخراج خواهد شد.

لایت کوین چگونه کار می‌کند؟

درست به مانند بیت کوین استخراج کنندگان با قراردادن توان محاسباتی کامپیوترهای خود برای شبکه، با انجام محاسبات ریاضی شبکه را امن می‌کنند. در حقیقت استخراج کنندگان با این‌کار تراکنش ها را بررسی و تایید می‌کنند که باعث حفظ شبکه می‌شود.

تمام ارزهای دیجیتال از الگوریتم خاصی برای فعالیت استفاده می کنند. الگوریتم بیت کوین SHA-256 است اما چارلی‌ لی در ایجاد لایت کوین این فرایند را به الگوریتم بهتری به نام Scrypt تغییر داد. این الگوریتم نسبت به الگوریتم بیت کوین دارای امکان محاسبه آسان تر، حجم کار کمتر و در نتیجه توانایی تایید سریع تر تراکنش ها است. در حالی که این روزها استخراج به صرفه بیت کوین فقط با دستگاه های ASIC امکان پذیر است،‌ کارت گرافیک هنوز یکی از روش های متداول برای استخراج لایت کوین است. البته استفاده از دستگاه‌ های ASIC از روش کارت گرافیک مقرون به صرفه تر است.

هر ۲.۵ دقیقه تمام تراکنش های تایید شده لایت کوین در بسته های دیجیتالی به نام بلاک قرار می‌گیرند. این بلاک ها به زنجیره ای از بلاک ها به نام بلاک چین اضافه می‌شوند.

ارزش ارز دیجیتال لایت کوین چقدر است ؟

لایت کوین جزو ۱۰ رمز ارز بر تر است اصولا رتبه ارز ها را در اسیت کوین مارکت کپ می توانید مشاهده کنید که در زمان نگارش این مقاله لایت کوین رتبه ۷ را در این سایت به خود اختصاص داده ست .

مقایسه بیت کوین و لایت کوین

لایت کوین بسیار شبیه بیت کوین است اما چندین نفاوت اساسی دارد :

  1. در شبکه بیت کوین زمان لازم برای ایجاد یک بلوک ۱۰ دقیقه زمان می برد اما در شبکه لایت کوین برای ایجاد یک لایت کوین فقط ۲٫۵ دقیقه زمان می برد . پس می توان نتیجه گرفت که زمان تراکنش ها در لایت کوین از بیت کوین سریعتر می باشد .
  2. تعداد کل سکه های بیت کوین ۲۱ میلیون می باشد اما تعداد کل سکه های لایت کوین ۸۴ میلیون می باشد .
  3. هم بیت کوین و هم لایت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می کنند . اما الگوریتم اثبات کار بیت کوین SHA256  است و الگوریتم اثبات کار لایت کوین Scrypt  می باشد
  1. آدرس های ارز دیجیتال بیت کوین با L  و  M  شروع می شوند که آدرس هایی که با L  شروع می شوند آدرس های غیر سگویت می باشد و آدرس هایی که با M  شروع می شوند آدرس های فعال شده با سگویت می باشند . و اما بیت کوین آدرس هایش با ۱  و ۳  و “Bc1”  شروع می شود .

استخراج لایت کوین چگونه است؟

از آنجایی که رمزارز لایت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می کند پس قطعا قابلیت استخراج را دارا می باشد . همان طور که در بالا گفتیم الگوریتم ارز دیجیتال لایت کوین Scrypt  است پس برای استخراج باید از دستگاه هایی استفاده کنید که از این الگوریتم پشتیبانی کنند .

در حال حاضر دستگاهای ماینر زیادی هستند که در حال استخراج رمز ارز لایت کوین می باشند . از آنجایی که سختی شبکه لایت کوین بالا رفته بیشتر استخراج کننده ها از دستگاه های ASIC  یا همان ماینر ها با هش ریت بالاتر استفاده می کنند . شرکت اینوسیلیکون یکی از تولید کنندگان دستگاههای استخراج لایت کوین هستند .

استخراج لایت کوین به عنوان سومین ارز دیجیتال معتبر کاربران زیادی را مشتاق خود کرده است.برای استخراج لایت کوین می توان هم به صورت انفرادی و هم به صورت پیوستن به یک استخر استخراج و یا از طریق استخراج ابری اقدام کرد.

استخراج انفرادی برای کاربرانی که توانایی فراهم کردن همه تجهیزات و وسایل استخراج را دارند و همچنین می توانند میزان برق مصرفی را تامین کنند مناسب است.همانطور که می دانید استخراج کردن به تجهیزات دارد و همچنین برق زیادی نیز مصرف می کند .استخراج انفرادی بسیار پر هزینه می باشد اما در عوض تمام پاداشی که از استخراج به دست می آید به خود شخص تعلق می گیرد و نیازی نیست آن را با ماینر دیگر تقسیم کند.اما در روش پیوستن به یک استخر استخراج ،ماینر ها با به اشتراک گذاشتن قدرت پردازشی و هزینه برق خود برای حل معادلات کمک می کنند.در این روش با به وجود آمدن قدرت بیشتر شانس بیشتری هم برای دریافت پاداش برای ماینرها به وجود می آید.در بعضی استخر ها ماینرها بر اساس میزان قدرت پردازشی و برق مصرفی پاداش دریافت می کنند. البته لازم است بدانید برای ملحق شدن به استخرهای استخراج یک مقدار هزینه باید پرداخت کنید.در روش استخراج ابری شما با پرداخت هزینه ریگ استخراج تمام فعالیت ها را انجام می دهد.ریگ استخراج تعدادی از کامپیوتر ها هستند که فقط برای انجام استخراج ارزهای دیجیتال فراهم شده اند.هرچه تعداد این کامپیوتر ها بیشتر باشد میزان استخراج هم بیشتر می شود.استخراج ابری برای کاربران میتدی مناسب است زیرا نیازی به  پرداخت هزینه تجهیزات و برق ندارد.

دستگاه‌ های استخراج سخت افزاری لایت کوین

برای  ماینینگ لایت کوین از پردازنده (CPU) ، کارت های گرافیکی (GPU) و دستگاه های ASIC می توان استفاده کرد.در زیر نام چند دستگاه پر کاربرد اورده شده است.

  • دستگاه ++Antminer L3
  • دستگاه Bittech L1
  • دستگاه Innosilicon A4

نرم افزار های استخراج لایت کوین

مانند بقیه رمزارزها ، به صورت نرم افزاری نیز می توان لایت کوین را استخراج کرد. از جمله نرم افزارهای معروف میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد.

  • CGMiner 3.7.2
  • CUDAminer

کیف پول های لایت کوین

لجر نانو ایکس

لجز نانو ایکس جدیدترین مدل معرفی شده کیف پول سخت افزاری لجر می باشد.از بین همه کیف پول های سخت افزاری کارکردن با این کیف پول بسیار راحت است.گیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس گزینه مناسبی برای افرادی می باشد که هم به یک کیف پول با رابط کاربری مناسب نیاز دارند و هم یک کیف پول کاملا امن می خواهند.این کیف پول از طریق بلوتوث و کابل Usb  قابلیت اتصال به دستگاه های شما را دارد.

لجر نانو اس

این کیف پول سخت افزاری نیز محصول شرکت فرانسوی لجر است که در حال حاضر ۹۵ دلار قیمت ان می باشد.جزو محبوب ترین کیف پول های سخت افزاری محسوب می شود.این کیف پول همانند کیف پول های سخت افزاری دیگر کلید خصوصی شما را بصورت آفلابن نگهداری می کند.لجر نانو اس دارای یک صفحه نمایش است که از آن می توانید برای تایید تراکنش ها استفاده کنید.

ترزور T

کیف پول ترزور T  بی شباهت به نانو ایکس نیست .کیف پول ترزور جزو اولین کیف پول های سخت افزاری بود که در طراحی خود صفحه نمایش تعبیه کرد.

Electrum LTC

این کیف پول برای سیستم عامل های مک ، وینذدوز و لینوکس موجود است.این کیف پول جزو کیف پول های نرم افزاری محسوب می شود بنابراین به اندازه کیف پول های سخت افزاری امن نیست.این کیف پول همچنین به صورت متن باز است و افراد می توانند کد های ان را در گیت هاب مشاهده کنند.

کیف پول اتمیک

کیف پول اتمیک یکی از بهترین کیف پول های نرم افزاری است که قابلیت چند امضایی دارد.علاوه بر لایت کوین از بیت کوین و ریپل و ارزهای بسیاری دیگر نیز پشتیبانی می کند.

کیف پول اکسودوس

اکسودوس یک کیف پول نرم افزاری است که  برای سیستم عامل های ویندوز ، مک و لینوکس موجود است.

Litecoin Core

 این کیف پول دارای یک صرافی داخلی است که شما می توانید در ان براحتی ارزها را به یکدیگر تبدیل تبدیل کنید.اما متاسفانه این کیف پول به صورت متن باز نیست.

 

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *