09150566946

پاسخگویی و شفافیت، اولویت نخست سازمان بورس

ImageHandler 2 - پاسخگویی و شفافیت، اولویت نخست سازمان بورس

قالیباف اصل تصریح کرد:

پاسخگویی و شفافیت، اولویت نخست سازمان بورس

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش نقدشوندگی، بهبود زیرساخت‌های مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات، ارتقای سواد مالی، توسعه منابع انسانی و افزایش نقش بازار سرمایه در تامین بنگاه‌های اقتصادی را از اهداف مهم سازمان بورس دانست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد: پاسخگویی و شفافیت از اولین اولویت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار است. فراموش نکنیم که سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر متولی شفافیت بازار سرمایه است، بنابراین خود این نهاد باید پاسخگو باشد و شفاف عمل کند.

حسن قالیباف اصل بخشی از شفافیت بازار سرمایه را محصول تلاش رسانه‌ها دانست و گفت: سازمان بورس تعامل بیشتر با رسانه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

قالیباف افزود: توجه آحاد جامعه به بورس معطوف شده و در این شرایط، به فرهنگ‌سازی، آموزش و ارتقا دانش مالی بیش از گذشته نیاز داریم و همراهی رسانه‌ها با نهاد ناظر بازار سرمایه راه گشای سختی‌ها است. امیدوارم با کمک رسانه‌ها شاهد افزایش آگاهی عمومی جامعه نسبت به سرمایه‌گذاری صحیح در بازار سرمایه باشیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش نقدشوندگی، بهبود زیرساخت‌های مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات، ارتقای سواد مالی، توسعه منابع انسانی و افزایش نقش بازار سرمایه در تامین بنگاه‌های اقتصادی را از اهداف مهم سازمان بورس دانست و افزود: شاخص نقد شوندگی بازار سرمایه رشد چشمگیری را تجربه کرده با این حال سازمان بورس با توسعه نهادها و ابزارهای مالی جدید به دنبال بهبود این شاخص است.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: مقررات صندوق توسعه تامین‌مالی مصوب و ابلاغ شده است تا به سهام شناور بازار کمک کند.

قالیباف اصل افزود: افزایش ظرفیت تامین مالی از مهم‌ترین رسالت‌ها و فلسفه وجودی بازار سرمایه است و در سال ۹۹ هم انتشار اوراق بدون ضامن در بازار سرمایه برای شرکت‌هایی که رتبه‌بندی سطح بالا دریافت کرده‌اند اجرایی شد.

وی اظهار داشت: ارتقای جایگاه بین‌المللی بازار سرمایه ایران هم از جمله اهداف جاری سازمان است. همچنین افزایش سواد مالی در کشور هم از راهبردهای ویژه نهاد ناظر است.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: ارتقای سلامت نظام بازار به صورت خاص در سازمان بورس در جهت ارتقای شفافیت عملیاتی می‌شود و در عین حال کنترل و پایش ریسک، اصلاح قوانین و مقررات هم در دستور کار قرار دارد.

دکتر قالیباف اصل گفت: لایحه ارتقای نظام مالی در دستور کار قرار دارد تا با بررسی کانون‌ها و فعالان بازار سرمایه به صورت یک برنامه مهم در بازار سرمایه عملیاتی شود.

ورود ۵٠ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار سرمایه در ٣ ماه اول امسال

رئیس سازمان بورس در خصوص آمار ورود نقدینگی به بازار سرمایه اظهار داشت: سال ۹۸ به میزان ۳۰‌ هزار میلیارد تومان وارد این بازار شد که در ۳ ماه ابتدایی امسال این رقم به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

قالیباف در مقایسه سه ماه ۹۹ با سال گذشته عنوان کرد: ارزش معاملات کل سال ۹۸، رقم ۸۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است که در حال حاضر به ۸۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد کدهای صادره در کل سال پیش ۸۲۰ هزار کد بوده که در سه‌ماهه نخست امسال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد رسیده است.
رئیس سازمان بورس تاکید کرد: تسهیل ورود و پذیرش شرکت‌ها به بازار سرمایه در سطح کلان کشور مطرح و پیگیری شد تا تسهیل گری برای این‌گونه شرکت‌ها ایجاد شود و یک‌ امتیاز مالیاتی نیز به شرکت‌ها داده می‌شود تا بتوانند تامین مالی آسان انجام دهند.

سه ماموریت مهم اقتصادی به نام بازار سرمایه

قالیباف با اشاره به اینکه از ۱۵ سال پیش تا کنون اجرای سه ماموریت مهم به بازار سرمایه کشور سپرده شده است، افزود: موضوع واگذاری سهام دولتی، آزادسازی سهام عدالت و افزایش نقش بورس در تامین مالی بخش مولد اقتصاد سه ماموریت مهم بازار سرمایه در ۱۵ سال گذشته بود و اتمام این ماموریت‌ها رسالت نهاد ناظر بازار سرمایه است.

رئیس سازمان بورس در ادامه این نشست خبری، ضمن اشاره به برخی اختلالات هسته معاملات، گفت: برای بهبود اوضاع در این زمینه، دو اقدام کوتاه مدت و بلندمدت در دستور کار نهاد ناظر بازار قرار دارد. در گام اول و در اقدام کوتاه‌مدت به دنبال خرید نرم‌افزار لازم هستیم؛ اما قطعا این اقدام کافی نیست. همچنین در اقدام پایدار و بلندمدت سامانه معاملاتی ملی، طراحی و بهره‌برداری از آن عملیاتی خواهد شد.

دبیر شورای عالی بورس به موضوع اصلاح حد دامنه نوسان و حجم مبنا اشاره کرد و گفت: اصلاح حد دامنه نوسان و حجم مبنا نیاز به مطالعه بیشتر دارد اما مطالعات آن آغاز شده و امکان اصلاح آن وجود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال برخورداری از رانت اطلاعاتی در بازار سرمایه وجود دارد یا خیر؟ گفت: اطلاعات شرکت‌ها به سرعت و مستقیم روی سامانه کدال قرار می‌گیرد و شرکت‌ها حداقل ۱۶ مرتبه در سال گزارش‌های مالی خود را در کدال منتشر می‌کنند. بازار سرمایه نماد شفافیت اقتصاد کشور است و احتمال برخورداری از رانت اطلاعاتی در این بازار نزدیک به صفر است.

قالیباف تاکید کرد: هرکسی در هرجایی و با هر ابزاری در بازار سرمایه اختلال ایجاد کند، دستکاری قیمت انجام دهد یا توسط هر فردی حق سهامداران نادیده گرفته شود نهاد ناظر بازار سرمایه به موضوع ورود می‌کند.

ثبت‌نام ۹میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سجام

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: تعداد کدهای معاملاتی در سال ۹۸ به میزان ۸۲۰ هزار کد معاملاتی بوده و این در حالی است که در سه ماه ابتدایی سال ۹۹ این عدد به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد معاملاتی رسیده است. در سال ۹۸ دو میلیون و ۹۵۰ هزار نفر در سجام ثبت‌نام کردند که در سال ۹۹ به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده که بیش از ۶ میلیون نفر احراز هویت هم شده‌اند.

منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)
🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *