09150566946

تحلیل بازار بورس ۲۳ اردیبهشت ۹۹

تحلیل بازار بورس 23 اردیبهشت 99

افت شاخص در روز رکوردشکنی‌ها

به گزارش دنیای بورس | افت ۲۶ هزار واحدی شاخص کل با رکوردهای تازه‌ای همراه بود. شاخص کل در معاملات امروز ۲۶ هزار و ۳۱۸ هزار واحد افت داشت تا بزرگ‌ترین کاهش را از ابتدای سال ثبت کرده باشد. در کنار این موضوع امروز حجم معاملات نیز رکوردهای تازه‌ای داشت. از یک سو ارزش معاملات خرد با بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان حدنصاب جدیدی برای معاملات بورس تهران رقم زد. این در حالی است که شش ماه قبل، ارزش معاملات خرد روزانه در حدود ۳ هزار میلیارد تومان بود.

پالایش نفت اصفهان نیز با داد و ستد بیش از ۲ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان، رکورد ارزش معاملات خرد یک سهم در بازار را به خود اختصاص داد. از سوی دیگر بیش از ۶ میلیارد سهم بانک تجارت داد و ستد شد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز به تنهایی ۶ هزار واحد دماسنج بازار را پایین آورد. بررسی ورود و خروج پول حقیقی ها به بورس نشان ‌می‌دهد بعد از مدت‌ها امروز حدود ۴۷۸ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد.

 

اوج هیجانات در خرید و فروش‌ها

فقط نیم ساعت ابتدایی، بازار روند عادی داشت اما به یکباره حجم عرضه‌ها به شدت بالا رفت؛ به نحوی که بسیاری از نمادها به صف فروش رسیدند و حتی صف خریدهای سنگین نمادهای بانکی نیز عرضه شد. رفتار هیجانی سهامداران در شرکت‌های بزرگ مشهودتر بود. نماد «شپنا» که ابتدای بازار صف خرید چند صد میلیونی داشت در ادامه بازار به صف فروش سنگین رسید. اما در نهایت کار خود را با صف خرید با پایان برد!

این اتفاق در نمادهای دیگری همانند «شبریز»، «خگستر»، «فاذر»، «ونیکی» و … هم رخ داد که نشان می‌دهد اگرچه بازار عمق بیشتری پیدا کرده است اما همچنان رفتارهای هیجانی می‌تواند جهت بازار را در چند دقیقه عوض کند.

در میان نمادهایی که بعد از زمان عادی معاملات، داد و ستد می‌شوند، «شستا» نیز با عرضه سنگین همراه بود تا بعد از ۱۷ روز به تعادل برسد و تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر شاخص نداشته باشد. اما سایپا همچنان با صف خرید نزدیک به ۶ میلیاردی همراه بود و تنها ۲۶۱ میلیون سهم از این خودروساز معامله شد. اگر فردا نماد «خودرو» هم به جریان معاملات بازگردد، انتظار می‌رود روند بازار از هفته آینده به شرایط عادی بازگردد.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *