سود انباشته چه کمکی به شرکت میکند؟

هر وقت یک شرکت درآمد مازاد ایجاد می کند ، بخشی از سهامداران بلند مدت ممکن است انتظار داشته باشند برخی از درآمد منظم را در قالب سود سهام به عنوان سود پولشان در شرکت بدست آورند. معامله گرانی که به دنبال سودهای کوتاه مدت هستند نیز ممکن است ترجیح بدهند سود سهام بلافاصله دریافت کنند.در برخی از کشور ها سود سهام معاف از مالیات است. از طرف دیگر ، مدیریت شرکت ممکن است معتقد باشد که اگر سود انباشته در شرکت حفظ شود ، می توانند از آن استفاده بهتری استفاده کنند. به همین ترتیب ، ممکن است سهامدارانی وجود داشته باشند که به پتانسیل مدیریت اعتماد کنند و ممکن است اجازه بدهند که درآمد خود را به امید بازده بسیار بالاتر (حتی با مالیات) در شرکت حفظ کنند.

موارد استفاده از سود انباشته چیست؟

تصمیم برای حفظ سود یا توزیع آن در بین سهامداران معمولاً به عهده مدیریت شرکت است. یک شرکت با تمرکز بر رشد ممکن است به هیچ وجه سود سهام پرداخت نکند و یا مبلغ بسیار کمی را پرداخت کند. زیرا ممکن است ترجیح دهد از سود بازمانده برای تامین مالی فعالیت های توسعه استفاده کند. این در زمانی است که سود انباشته داشته باشیم. اگر زیان انباشته داشته باشیم شرایط متفاوت است.

  • سود درآمدی را می توان  بین صاحبان مشاغل (سهامداران) به شکل سود سهام توزیع کرد.
  • می توان برای گسترش فعالیتهای تجاری موجود مانند افزایش ظرفیت تولید محصولات موجود یا استخدام نمایندگان فروش بیشتر سرمایه گذاری کرد.
  • می توان برای تولید یک محصول جدید سرمایه گذاری کرد.
  • از این پول می توان برای هرگونه ادغام ، کسب یا مشارکت احتمالی که منجر به بهبود چشم انداز تجاری شود استفاده کرد.
  • همچنین می تواند برای خریدهای سهم مورد استفاده قرار گیرد.
  • از این درآمد می توان برای بازپرداخت هر گونه وام (بدهی) برجسته تجاری که ممکن است داشته باشند استفاده کرد.

نحوه محاسبه سود و زیان انباشته چگونه است؟

برای نحوه محاسبه سود و زیان انباشته باید در پایان هر سال مالی در بخش حقوق صاحبان سهام میزان آن را قید کنیم. و برای محاسبه آن باید سود انباشته ابتدای دوره را به خالص سود و زیان اضافه کنیم. در مرحله بعد سود سهام را از آن کم کنیم. هرگونه تغییر در خالص درآمدها به طور مستقیم در این حساب تاثیرگذار خواهد بود. یکی از عوامل موثر در سودآور یا زیان بار بودن یک شرکت ، افزایش و کاهش در خالص درآمد ها است.

جایگاه گردش حساب سود (زیان) انباشته در صورتهای مالی

صورتهای مالی باید تغییرات حقوق صاحبان سهام را منعکس کند و در واقع بخشی از این تغییرات در گردش حساب سود و زیان انباشته در ذیل صورت سود و زیان دوره انعکاس می‌یابد

و سایر تغییرات از جمله گردش حساب اندوخته قانونی حساب اندوخته اختیاری و سود انباشته یا Retained Earnings و حساب های مربوط به اقلامی که طبق استانداردهای حسابداری به‌طور مستقیم به حقوق صاحبان سهام منظور می‌شود

اثر مالیاتی سود و زیان انباشته

در پاسخ به این مورد باید گفت که طبق ماده ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم بند ۱۲ زیان اشخاص حقیقی یا حقوقی که از طریق رسیدگی به دفاتر آنها با توجه به مقررات احراز گردد.

درآمد سالیانه و سال‌های بعد استهلاک پذیر است و در اظهارنامه عملکردی جدولی با نام استهلاک زیان سنواتی وجود دارد که مانند زیان سنواتی در این جدول لحاظ می شود و این مبلغ در جدول محاسبه مالیات در اظهارنامه لحاظ می گردد و محاسبه مبلغ مالیات سال جاری را تغییر میدهد.

مطالعه مقاله انگلیسی زبان درمورد زیان انباشته Retained earnings

جهت دسترسی به مطالب آموزشی تحلیل تحکینال و تحلیل بنیادی کیک کنید.

 

سوالات و نظراتتان را باما درمیان بگذارید.

موسسه سبزاندیشان ویراسرمایه