09150566946

دوطرفه شدن بازار سرمایه با سازوکار فروش تعهدی

 هدف از آغاز به کار فروش تعهدی

مهم‌ترین کارکردها و مزایای این ابزار جدید بازار سرمایه مواردی همچون افزایش شفافیت و بهبود نقدشوندگی سهام، دو طرفه شدن بازار و امکان کسب سود و انتفاع در شرایط کاهشی بودن قیمت اوراق بهادار اعلام شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین رونمایی از سازوکار فروش تعهدی با اشاره به اینکه از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی ابزار فروش تعهدی، بهبود وضعیت نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه کشور است، گفت: سازمان بورس همواره دو مولفه مهم یعنی افزایش شفافیت و بهبود نقدشوندگی را در طراحی و راه‌اندازی ابزارها مد نظر قرار دارد که در زمینه نقدشوندگی با اصلاحاتی که طی سال‌های گذشته در دستورالعمل‌ها اتفاق افتاده است، روند بسته و بازگشایی نمادها بهبود یافته و دیگر شاهد توقف طولانی‌مدت نمادها نیستیم که در ادامه با فروش تعهدی، وضعیت مناسب‌تری در زمینه نقدشوندگی خواهیم داشت.

امیری هدف از آغاز به کار فروش تعهدی با ۸ نماد را آشنایی سرمایه‌گذاران با این روش عنوان کرد و افزود: مرحله آغاز به کار فروش تعهدی به نوعی دوره تست هم به شمار می‌رود و آماده انجام هر نوع اصلاحات لازم هستیم.

او ضمن قدردانی از کمیته فقهی سازمان بورس که امکان عملیاتی شدن این مدل‌سازی را در بازار سرمایه فراهم کرده‌اند، بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی در مورد فروش تعهدی تاکید کرد و گفت: بورس تهران و فرابورس ایران در زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند و برنامه‌هایی نیز در دست اقدام دارند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در بخش دیگری از این مراسم به شرایط فعلی بازار سرمایه و تزریق نقدینگی به این بازار اشاره کرد و گفت: تازه‌واردان حتما با تحلیل و دانش وارد بازار سرمایه شوند و اگر دانش کافی ندارند، به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکتهای سبدگردان و … سرمایه‌گذاری کنند.

امیری توصیه کرد که سهامداران از تک‌سهم بودن دوری کرده و بر اساس شایعات اقدام به خریدوفروش سهام نکنند بلکه به اطلاعات رسمی که از طریق کدال منتشر می‌شود، توجه داشته باشند.

او در ادامه به شرکت‌ها و سهامداران عمده نیز پیشنهاد کرد از فرصتی که در بازار سرمایه وجود دارد در راستای توانمندسازی شرکت‌ها استفاده کنند و افزود: شرکت‌ها افزایش سرمایه را سرلوحه خود قرار دهند تا از این طریق شاهد تداوم سودآوری در شرکت‌ها باشیم.

تکمیل جعبه ابزار کلاسیک بازار سرمایه

علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در آئین رونمایی از سازوکار فروش تعهدی با بیان اینکه در راستای سلسله ابزارهای نوین بازار سرمایه سازوکار فروش تعهدی راه‌اندازی شد، عنوان کرد: سال گذشته آتی سبد سهام با کارکرد شاخص و سال قبل از آن اختیار معاملات رونمایی شده بود و حال با این سازوکار جدید معاملاتی باید گفت جعبه ابزار کلاسیک بازار سرمایه تکمیل شد.

صحرایی با بیان اینکه در اغلب بورس‌های دنیا فروش تعهدی تحت عنوان فروش استقراضی کارکرد دارد، گفت: در بورس چین «شنزن» تعداد ۸۰۰ نماد از ۲۰۰۰ نماد مورد معامله در این بورس تحت سازوکار فروش استقراضی هستند و در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۶ درصد از معاملات بورس شنزن از طریق سازوکار فروش استقراضی صورت گرفت. در بورس ژاپن نیز در ژانویه ۲۰۲۰ حدود ۵ درصد از معاملات از طریق این سازوکار رقم خورد.

به گفته مدیرعامل بورس تهران تاکنون در بازار سرمایه ایران از محل افزایش قیمت دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاران منتفع می‌شدند و حال با سازوکار فروش تعهدی علاوه بر پوشش ریسک، امکان انتقاع و سودآوری از محل ریزش قیمت سهام و دارایی مالی موردنظر نیز که تحت این سازوکار است، وجود دارد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، کارکرد اصلی این ابزار را کمک به نقدشوندگی بازار عنوان کرد و گفت: استفاده از سود در کاهش قیمت‌ها و نیز ابزار پوشش ریسک دو مولفه اصلی این ابزار هستند که البته این موضوع به نگاه مالک سهام باز می گردد.

او توضیح داد در شرایطی که شاخص کل بازار بیش از دو درصد افت کند، یا شاخص هم‌وزن بیش از ۱.۵ درصد کاهش یابد و یا نمادهای مورد معامله در سازوکار فروش تعهدی ۳ درصد افت کند، فروش تعهدی متوقف می‌شود.

 معاملات دربازار دو طرفه

فروش تعهدی برای تمامی اوراق بهادار قابلیت اجرا دارد

هامونی ویژگی قابل توجه دستورالعمل فروش تعهدی در بازار سرمایه ایران را شمولیت آن برای تمامی اوراق بهادار مورد معامله در بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: این ابزار جدید با آنکه در حال حاضر تنها در خصوص ۵ نماد مورد معامله در بازار سهام بورس تهران و ۳ نماد سهام در فرابورس ایران اجرایی شده است اما قابلیت عملیاتی شدن برای تمامی اوراق بهادار را نیز از جمله انواع صکوک و اسناد خزانه اسلامی داراست.
🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *