• صنعت لوازم خانگی از جمله صنایع درآمدزا در جهان میباشد. توسعه این صنعت با توجه به جنبه های اقتصادی گسترده آن از قبیل اشتغال و ایجاد ارزش افزوده بالا میتواند برای هر کشوری از جمله صنایع اولویت دار باشد. صنعت لوازم خانگی با سابقه ۵۰ ساله در ایران از چند جهت در نظام اقتصادی کشور دارای اهمیت است.
مزایا:
-تجربه بیش از ۵۰ ساله کشور در تولید لوازم خانگی
-مجاورت با بازار بزرگ همسایگان و پتانسبل بالای بازار جهانی
– وجود روابط خوب با دولت های همسایه و اقتصادهای نوظهور
-ممنوعیت واردات
-پتانسیل جذب سرمایه و توسعه صنایه پایین دست پتروشیمی و فلزات اساسی
موانع:
-نوسانات قیمت مواد اولیه
-واردات قاچاق
-وجود رقبای قوی در بازار هدف
-وارداتی بودن قطعات و وابستگی این صنعت به واردات
• در الگوی مونتاژکاری تفاوت هایی بین شرکت های صنعت لوازم خانگی کشور وجود دارد، در برخی از بنگاه ها که به طورمستقیم با شرکتهای صاحب تکنولوژی ارتباط برقرار کردهاند از خط تولید اتوماتیک منطبق با تکنولوژی روز دنیا استفاده میشود و تمام استانداردهای مونتاژ و کنترل کیفیت به طور کامل از شرکت مادر جذب و پیاده سازی شده است. این در حالی است که در برخی از بنگاه ها تکنولوژی خط تولید و محصول نهایی مربوط به حداقل سی سال گذشته است.
• برای تخمین واقعی اندازه بازار لوازم خانگی بایستی علاوه بر واردات رسمی، واردات غیررسمی را نیز در فرمول محاسباتی وارد کرد. ولی به دلیل نبود اطلاعات دقیق در این زمینه، این امکان در این مطالعه فراهم نشده و لذا واردات رسمی به تنهایی مبنای عمل قرار مگیرد.