09150566946

پرتفوی سرمایه گذاری چیست؟

112121 - پرتفوی سرمایه گذاری چیست؟

پرتفو چیست؟

در زبان انگلیسی به آن Portfolio گفته میشود که به معنای پرتفو،پرتفوی یا سبد دارایی می باشد که این سبد دارای توسط سرمایه گذار خریداری می شود

سبد دارایی شامل سهام ،اوراق مشارکت و اوراق قرضه و معادل های پول نقد نظیر سپرده های بانکی،سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق های قابل معامله میشود البته سبد دارایی میتواند  شامل چیزهایی مانند املاک و مستغلات و دارایی های دیجیتال نیز باشد

یک سرمایه گذار میتواند سبد دارایی یا پرتفو خود را به تنهایی مدیریت کند و یا با استخدام مشاور مالی یا سبدگردان مدیریت دارایی خود را به آن ها بسپارد

بطور کلی اساس تشکیل یک سبد دارایی ،خرید دارایی هایی است که با گذشت زمان ارزش آنها افزایش یافته و بدین ترتیب سرمایه گذار میتواند درآمد و سود کسب کند

لازم به ذکر است که سرمایه گذاران باید پرتفو سرمایه گذاری خود را برحسب ۱-میزان تحمل ریسک و ۲- اهداف سرمایه گذاری خود تشکیل دهند.

پرتفو در بورس

یک پرتفو بورسی زمانی تشکیل میشود که شما در بازار بورس و سهام های مختلف سرمایه گذاری کنید،یعنی سبددارایی شما شامل چندین سهم از شرکت های مختلف میباشد

مدیریت ریسک و خرید سبد سهام در بورس یعنی از خرید تک سهم و سرمایه گذاری تمام پول دریک سهم خودداری کنید و بجای آن تمام سرماهی خود را به پهار یا پنج بخشتقسیم کنید و هر قسمت را در یک شرکت سرمایه گذاری کنید.

چگونه یک پرتفو متنوع بسازیم؟

 هدف اصلی از ایجاد یک پرتفو،کنترل ریسک و افزایش بازه یا سرمایه گذاری ها از طریق تنوع بخشی به سبد دارایی ها است.تنوع بخشی یک مفهوم مهم در تنظیم یک پرتفو است

برای داشتن یک سبد سرمایه گذاری متنوع باید:

  1. مشخص کنیم هدفمان از سرمایه گذاری چیست
  2. مشخص کنیم بازه زمانی مناسب برای رسیدن به هدف چقدر است

اما این موضوع که در رسیدن به این هدف تا چه حد حاضر به پذیرش ریسک هستید نیز موضوع مهمی است.

بعد از مشخص کردن افق سرمایه‌گذاری و میزان ریسک‌پذیری خود نوبت به ساختن یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع می‌رسد.

در اینجا دوباره به جمله کلیشه‌ای قرار ندادن همه تخم‌مرغ‌ها در یک سبد می‌رسیم، که اگر سبد افتاد، کل تخم‌مرغ‌هایتان از بین نرود.

این موضوع در بازارهای مالی نیز صادق است برای همین هم توصیه می‌شود که تمام سرمایه‌اتان را به یک بازار یا در یک نوع دارایی به‌خصوص سرمایه‌گذاری نکنید.

برای تنوع بخشیدن به سبد، کافی است سرمایه خود را به چند قسمت تقسیم کنید. اگر ریسک‌پذیریتان پایین است و با هر نوسانی دچار تنش و ناآرامی می‌شوید، می‌توانید بیشتر قسمت‌ها را در دارایی‌های کم ریسک سرمایه‌گذاری کنید.

مثل صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های بازنشستگی، املاک، طلا و… .

اما اگر ریسک‌پذیر هستید، می‌توانید بخش عمده سرمایه خود را در سهم و اوراق بهاداری مثل اختیار معاملات، قراردادهای آتی، ارزهای دیجیتال و… سرمایه‌گذاری کنید و تنها بخش کمی از آن را در بانک سپرده‌گذاری کنید.

موارد ذکر شده تنها مثالی کوچک از دارایی‌های مختلف است و این سبد برای هر فردی می‌تواند متفاوت از دیگری باشد.

انواع پرتفوی

پرتفوی دفاعی

در میان انواع مدل های پرتفوی، پرتفوی دفاعی از بتای کمی برخوردار است. پرتفوی دفاعی حساسیت زیادی نسبت به چرخه اقتصادی نشان نمیدهد و در مواقع خوب یا بد اقتصادی، معمولا عملکرد خوبی نشان میدهد زیرا شرکت هایی که محصولات مهم و ضروری ادامه زندگی را تولید می کنند به حیات خود ادامه میدهند و در هر مرحله ای از مشکلات اقتصادی به فعالیت خود ادامه می دهند. برای موفقیت در این مدل پرتفوی دفاعی، باید سعی کنید که شرکت هایی را پیدا کنید که لوازم ضروری و مایحتاج مردم را تولید می کنند و روی آن ها سرمایه گذاری کنید.

پرتفوی پرخاشگر

پرتفوی پرخاشگر به مدل یا پرتفوی گفته میشود که میتوان سود های بسیار زیاد کسب کرد البته این مدل از پرتفوی با ریسک های بزرگی هم همراه است و به این صورت است که دارای ضریب بتای بالایی هستند و نوسانات بسیاری را تجربه می کند. در مدل پرتفوی پرخاشگر باید به دنبال شرکت هایی باشید که در حال رشد هستند و البته اگر هنوز توسط دیگر سرمایه گذاران و سهامداران کشف نشده باشد و در حال رشد باشد، سود بیشتری را میتوانید کسب کنید. به علت ریسک و سود بالایی که پرتفوی پرخاشگر دارد بهتر است که سرمایه گذار یا صاحبان سهام با مدیریت ریسک آشنا باشند زیرا همانطور که گفته شد این پرتفوی پرخاشگر از ریسک بالایی برخوردار است.

پرتفوی درآمد

در این مدل از پرتفوی درآمد تمرکز اصلی بر روی سرمایه گذاری هایی است که از سود سهام یا سایر انواع توزیع به ذینفعان درآمد کسب می کنند است. پرتفوی درآمد باید همیشه جریان نقدی مثبت داشته باشد. برای مثال از سرمایه گذاری های با درآمد باید به، امانت های سرمایه گذاری در املاک و مستغلات (REITs) و مشارکتهای محدود کارشناسی ارشد (MLP) اشاره کنیم. در این مدل از پرتفوی درآمد باید به دنبال سودهای بالاتر و بیشتر باشید بدین صورت که، سرمایه گذاران باید به دنبال سهام هایی باشند که از نفع خود خارج شده اند اما سیاست سود سهام بالایی را حفظ کرده اند. این شرکت هایی هستند که می توانند درآمد را تکمیل کرده و سود سرمایه را تأمین کنند. باید به این نکته اشاره کنیم که این مدل از پرتفوی درآمد می تواند مکمل خوبی برای چک و یا بازنشستگی یک سرمایه گذار باشد.

پرتفوی نظری

در بین انواع مدل های پرتفوی، پرتفوی نظری بسیار خطرناک تر بوده و ریسک بالاتری دارد زیرا به قمار و شرطبندی بسیار نزدیک است. مشاوران مالی به طور کلی توصیه می کنند که بیش از ۱۰٪ از دارایی های شخص برای تأمین اعتبار یک سبد نظری مورد استفاده قرار نگیرد. برا یمثال میتوانیم به فن آوری یا شرکت های مراقبت های بهداشتی در فرآیند تولید یک محصول اشاره کنیم.

پرتفوی ترکیبی

و آخرین مدل از انواع مدل های پرتفوی، پرتفوی ترکیبی است که در این پرتفوی ترکیبی انعطاف زیادی را تجربه می کنیم زیرا برای داشتن یک سبد ترکیبی نیاز به سرمایه گذاری در سرمایه گذاری های دیگر مانند اوراق قرضه ، کالاها ، املاک و مستغلات و حتی هنر است.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *