09150566946

انواع ابزارهای فیبوناچی

آموزش انواع فیبوناچی در بورس به همراه ابزار تحلیل و کاربرد و شیوه رسم

آموزش فیبوناچی در بورس

امروزه برای تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه این موضوع اهمیت دارد که بدانند چگونه این اعداد وارد بازار سهام می شوند و نقش خود را در بازار بر عهده می‌گیرند. در دنیای امروزی که همه ی موجودات هستی زندگی می کنند بر مبنای تحلیل و تکنیکال می باشد که فیبوناچی یکی از این روش های تکنیکال ساده می باشد.

طبیعت برای تعادل خود به این تکنیک فیبوناچی متکی است، اما بازارهای مالی نیز با این تکنیک منطبق هستند در این مباحث برخی از ابزارهای تحلیل تکنیکال را بررسی می‌کنیم که برای بهره‌گیری از این الگو بازگو شده‌ است.

حتی اگر ما انسان ها از این دنباله اعداد اطلاعی هم نداشته باشیم به صورت غریزی به ان واکنش نشان می دهیم و تمایل داریم که اعداد از این قانون پیروی کنند. در ادامه به توضیح ان خواهیم پرداخت و شما عزیزان متوجه خواهید شد که دلیل این امر چیست و چرا می تواند در بازار های مالی به کمک ما بیاید.

فیلسوفان و پروفسورهای قرن های گذشته از این تکنیک آگاهی داشتند و از دنباله فیوبوناچی استفاده می کردند. بنیان گذار این تکنیک فردی ایتالیایی به نام لئوناردو فیبوناچی می باشد این تکنیک از اعدادی تشکلیل شده است که هر عدد برابر با جمع دو عدد قبلی می باشد به عنوان مثال  ۱، ۱، ۲، ۳، ۵، ۸، ۱۳ و…

آن چه اهمیت دارد این نکته مهم است که هرچه به سمت فیبوناچی در بورس جلوتر می‌رود، خارج قسمت اعداد مجاور نسبت هیجانی تری دارند که تقریباً ۱/۶۱۸ یا معکوس آن ۰/۶۱۸ است. این نسبت با اسامی مختلفی از قبیل میانگین طلایی، فی (ϕ) شناخته شده است.

300x200 - انواع ابزارهای فیبوناچی

کاربرد فیبوناچی در بازار سرمایه

همانطور که می دانید در بازار سرمایه ابزار تکنیکال فراوان و متفاوتی وجود دارد که یکی از این ابزار های تکنیکال دنباله فیبوناچی می باشد. فعالان بازار سرمایه ابتدا برای اقدام هرگونه خرید یا فروش سهام باید سهم را با توجه به ابزار تکنیکال مورد بررسی قرار دهند یکی از این روش های بسیار نوین و کارآمد دنباله فیبوناچی می باشد که کمک بسیاری به فعالان بازار سرمایه کرده و نقدینگی آنها را از حاصل سود سهام افزایش داده است.

زمانی که از دنباله فیبوناچی در بورس در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود معمولاً با سه درصدِ ۳۸٫۲ درصد _ ۵۰ درصد و ۶۱٫۸ درصد ظاهر می‌شود. با این وجود در صورت لزوم می‌توان از ضرایب بیشتری استفاده کرد مانند ۲۳٫۶ درصد، ۱۶۱٫۸ درصد، ۴۲۳ درصد و…

در دنباله فیبوناتچی چهار روش وجود دارد که می توان بر روی نمودار ظاهر کرد عبارتند از: اصلاح‌ها، کمان‌ها، پروانه‌‌ها و مناطق زمانی در دنباله فیبوناتچی همه این روش ها مورد استفاده قرار نمی گیرد.

این تکنیک ( فیبوناتچی ) با استفاده از روشی که دارد خطوطی ایجاد می کند که تغییر روند در زمان نزدیک شدن قیمت ها را نمایش می دهد و به ما می تواند بسیار کمک کند.

5445454 300x263 - انواع ابزارهای فیبوناچی

تحلیل فیبوناچی در خرید و فروش سهام

اکثر فعالان یا تحلیلگران حرفه ای بازار سرمایه در تحلیل فیبوناچی در خرید و فروش سهام می گویند اگر اطلاعات مکفی در استفاده از دنباله فیبوناچی داشته باشند و طریقه استفاده از آن را بدانند تحلیل را بسیار برای خود آسان می کنند و ۷۰ درصد از تحلیلی که برای پیش بینی سهام مد نظر انجام داده اند بسیار موفق خواهند بود و درصد سود آوری نقدینگی خود را بالا می برند.

اغلب بسیاری از این فعالان بازگو کردند که استفاده از این ابزار ها و تکنیکال ها بسیار زیاد و وقت گیر هستند و استفاده از آنها کاری بسیار دشوار است و موفقیتی حاصل نمی کند در عمل بی فایده می باشد.

معایب فیبوناچی

یکی بزرگ‌ترین عیب روش فیبوناچی در بورس پیچیدگی نتایج آن برای مطالعه و عدم توانایی بسیاری از معامله‌گران و تحلیلگران در درک واقعی آن‌ها باشد فعال بازار سرمایه نباید از دنباله فیبوناچی به عنوان مقاومت و حمایت انتظار داشته باشند. دنباله فیبوناچی پنجره هایی هستند که فعالان بازار سرمایه زاویه نمودار سهام مد نظر را بررسی و مشاهده می کنند.

شاید درک این مطلب برای شما کمی سخت باشد اما در ادامه با ما همراه باشید تا مسئله را بهتر متوجه شوید زیرا این مسئله می تواند در اینده بسیار به کمک شما بیاید.

898989 1 300x221 - انواع ابزارهای فیبوناچی

ابزار فیبوناچی در بورس

ابزار فیبوناچی در بورس روش‌هایی عجیبی نیستند بلکه به بهبود عدم قطعیت تحلیل‌ها کمک می‌کنند. در نتیجه نباید دنباله فیبوناچی را مبنایی برای تصمیمات معاملاتی در نظر گرفت. البته هنگامی که این ابزار توسط تعداد زیادی از تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه استفاده می‌شود خود ابزار فیبوناچی می‌تواند یک عامل بسیار مهم و تأثیرگذار بر بازار سرمایه باشد.

در بیشتر اوقات دنباله فیبوناچی به دلیل اثر متوالی ناشی از تعدد معامله گران و فعالان آماتور بازار سرمایه موجب ایجاد سطوح حمایت و مقاومت ضعیف و ناکارآمد می‌شود و شما نمی توانید به صورت درست از ان استفاده کنید.

فیلتر فیبوناچی در بورس

یکی از مهمترین و کاربردی ترین تکنیک های سهام فیلتر فیبوناچی در بورس می باشد همانطور که در متن بالا اشاره کردیم در بازار سرمایه از ابزار ها و تکنیک های متفاوت و بسیار کاربردی استفاده می شود که در میان آنها در مورد ابزار فیبوناچی بحث کردیم.

بسیاری از فعالان بازار سرمایه می توانند برای اقدام خرید یا فروش سهام از فیلتر فیبوناچی استفاده کنند این فیلتر ها از روش های تحلیل و تکنیکال بورس می باشند که نباید از این تکنیک به تنهایی برای اقدام خرید و فروش اتکا کرد.

برای خرید و فروش و تأیید سهم‌های خروجی فیلتر فیبوناچی در بورس باید از تحلیل فداندامنتال(تحلیل بنیادی) _ تحیل تکنیکال و رفتار شناسی و روان شناسی آن‌ها را نیز بررسی کرد تا ریسک سرمایه‌گذاری شما در بازار سرمایه کاهش یابد.

الگوی فیبوناچی در بورس ایران

در این بخش می خواهیم در مورد فیبوناچی رتریسمنت یا اصلاحی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم در این روش باید ابتدا از دو نقطه برای رسم خط استفاده کنیم که می توان به کف و سقف نمودار اشاره کرد که خط را از سقف به کف یا بالعکس از کف به سقف تا سیستم تحلیل تکنیکال حمایت و مقاومت را در اختیار فعالان بورسی و تحلیلگران قرار دهد.

همانطور که گفته شد سطوح فیبوناچی دارای نسبت هایی می باشد که رایج ترین نسبت های فیبوناچی ۰/۳۸۲ و ۰/۵۰ و ۰/۶۱۸ و ۰/۷۸۶ و ۱/۰۰ و ۱/۲۷۲ و / ۱/۶۱۸ می باشند نسبت های دیگری هم وجود دارند مانند ۰/۲۳۶ و ۲/۶۱۸ و ۴/۲۳۶ که به اندازه نسبت های گفته شده چندان کاربردی نیستند.

مهم ترین نسبت های فیبوناچی ۰/۳۸۲ و ۰/۶۱۸ و ۱/۶۱۸ می باشند که تجلیلگران می توانند از آنها استفاده کنند.

انواع فیبوناچی در بورس

نوع دیگر فیبوناچی در بورس، فیبوناچی اکستنشن می باشد که این روش با روش فیبوناچی رتریسمنت شباهت دارد و برای رسم دونقطه خط نیاز به سقف و کف نمودار می باشد و تنها تفاوتی که این دو الگو با یک دیگر دارند در اکستنشن صعود یا نزول پیشین در نظر گرفته می شود.

در روش رتریسمنت نسبت های زیر یک مد نظر هستند ولی در روش اکستنشن نسبت های بالای یک مد نظر است و لحاظ می گردد.

روش دیگر فیبوناچی در بورس، فیبوناچی پروجکشن می باشد در این الگو برای رسم خط به ۳ نقطه نیاز داریم که اگر از سقف به کف خط را رسم کنیم فیبوناچی حمایت را پیش بینی می کند و بالعکس اگر از کف به سقف رسم شود فیبوناچی مقاومت را پیش بینی می کند که این موارد به ظاهر ساده می تواند بسیار برای ما در معاملات مفید واقع شود.

کتاب اموزش فیبوناچی در بازار سرمایه

سطوح نسبت های فیبوناچی در بازار سرمایه پیش بینی های احتمالی برای نرخ قیمت ها می باشند همگرایی فیبوناچی بدین صورت است که نسبت های فیبو در چند تحلیل فیبوناچی در محدوده ای نزدیک به هم قراردارند.

همگرایی نشان دهنده قدرت آن محدوده در نسبت های فیبوناچی برای تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه می باشد. بهتر است که در مورد همگرایی حداقل ۳ نسبت از فیبو های مختلف نزدیک هم قرار گیرند تا درصد ریسک کاهش یابد.

ما در مورد سری فیبوناچی های قیمتی با یک دیگر بحث کردیم اما می خواهیم بیان کنیم که سری فیبوناچی زمانی هم وجود دارد و تاثیر به سزایی در تحلیل کردن سهام دارد یک تحلیلگر حرفه ای اگر برای تحلیل سهام خود هم از فیبوی قیمتی و هم فیبوی زمانی به صورت تلفیقی مورد استفاده قرار دهد تحلیل بسیار دقیق تر مشاهده خواهد کرد.

برای فیبوی زمانی از همه ی روش های رسم می توان استفاده کرد به عنوان مثال می توان رسم سقف به سقف ، کف به کف، کف به سقف و بلعکس می توان اشاره کرد. علت محبوبیت فیبوناچی در تحلیل تکنیکال بازار سرمایه این است که از اعداد هندسی خاصی برخوردار است و سطوحی که روی نمودار رسم می شود بسیار چشم گیر و چشم نواز می باشد.

شیوه رسم ابزار فیبوناچی در بورس :

ابتدا فعالان بازار باید از ابزار فیبوناچی استفاده کنند و برای تحلیل سهام خود باید روندی را مد نظر بگیرند تا روند صعودی یا نزولی نمودار مشخص شود.

نکته‌ای که باید تحلیلگران دقت کنند این است که تشخیص استفاده از ابزار کاملا شخصی می باشد و بدون ‌شک تجربه بازار می‌تواند اولین نکته مهم در استفاده از آن باشد و برای مشخص کردن نقاط کف و سقف، تجربه ای که شخص تحلیلگر در بازار سرمایه کسب کرده خود را نشان می‌دهد. برای رسم خط باید در روند صعودی کف را به سقف و در روند نزولی سقف را به کف وصل کنیم.

برای نحوه‌ی معامله باید منتظر واکنش تحلیلگران بازار سرمایه در سطوح فیبوناچی باشیم. برای اینکه بدانیم این سطح حمایت یا مقاومت است باید تمامی پارامترهایی که برای یک حمایت یا مقاومت در حالت عادی بررسی می‌کردید را در این روش لحاظ کنید. باید خاطر نشان کنیم که نسبت‌های ۶۱.۸ درصد و ۳۸.۲ درصد از اهمیت برگشتی بیشتری برخوردار هستند.

ابتدا در فیبوناچی در بورس باید روی تراز ۳۸.۲ درصد حساسیت بیشتر داشته باشید و به محض اینکه این تراز را رد کرد به ۶۱.۸ درصد حساس شد و در صورتی‌ که از این تراز نیز عبور کند تراز بعدی ۷۸.۶ درصد خواهد بود و اگر ‌که این سطح نیز بشکند با کف قیمتی برخورد می کند و به ‌احتمال خیلی‌ زیاد این کف را می‌شکند.

 

 

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *