09150566946

تحلیل بنیادی،تکنیکال یا ذهنی؟قسمت۵۰

در ادامه قسمت قبل بخوانید…

 

اساسی ترین ویژگی بازار

(که به صورت های گوناگونی برما ظاهر می شود.)

بازار می تواند به هر سمتی و در هر زمانی که می خواهد حرکت کند.این موضوع به خصوص برای کسانی که تجربه رفتارهای ناگهانی بازار را دارند کاملا روشن است.مشکل بیشتر ما این است که با مسلم دانستن این ویژگی خطاهای خود را توجیه می کنیم.در واقع اگر واقعا پذیرفته باشیم که وقوع هر اتفاقی در بازار ممکن است پس نباید تعداد شکست خوردگان در بازار این قدر زیاد باشد.درک این موضوع سخت نیست،چرا که می دانیم اساسی ترین جزء بازار معامله گران هستند.

هر معامله گری به عنوان نیروی موثر روی قیمت ها عمل می کند و بازار را بالا یا پایین می برد.چرا معامله گران یک سهم را از قیمت اصلی بالاتر می خرند و یا آن را با قیمتی پایین تر از قیمت واقعی آن می فروشند؟

برای پاسخ به این پرسش باید ببینیم دلیل انجام معامله توسط معامله گران چیست؟

دلایل زیادی در پشت انگیزه های یک فرد برای معامله گری وجود دارد.در هر حال برای روشن شدن موضوع لازم نیست تک تک دلایل یک فرد را بدانیمچرا که همه آنها به یک هدف نهایی منتهی می شوند و آن هم بدست آوردن پول است.یک معامله گر تنها قادر به انجام دوکار است.(بخرد یا بفروشد) و تنها دو نتیجه برای هر معامله وجود دارد( سود یا زیان)،بنابراین با قطعیت می توان گفت که صرفنظر از تک تک دلایل افراد برای معامله تنها یک دلیل اصلی برای همه وجود دارد و آن هم کسب سود است.

و تنها دو راه برای کسب سود وجود دارد،ارزان بخرد و گران بفروشد یا گران بفروشد و ارزان بخرد.اگر فرض کنیم که هر کسی به دنبال کسب پول است پس تنها یک دلیل باقی می ماند برای اینکه چرا یک معامله گر یک سهام را بالاتر از قیمت اصلی آن میخرد،برای اینکه امید دارد آن را در قیمت بالاتری در آینده بفروشد.

%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B3%DB%B0%DB%B6%DB%B1%DB%B9 %DB%B1%DB%B6%DB%B4%DB%B8%DB%B1%DB%B7 scaled - تحلیل بنیادی،تکنیکال یا ذهنی؟قسمت۵۰

اگر رفتار بازار را به عنوان تابعی از حرکت قیمت ها بدانیم و حرکت قیمت ها هم تابعی از رفتار معامله گران باشد،پس می توان گفت که حرکت قیمت ها(رفتار بازار)تابعی از آن چیزی است که معامله گران در مورد آینده پیش بینی می کنند.به عبارت دقیق تر،حرکت قیمت ها تابعی است از اینکه هر معامله گری نظرش درباره بالا یا پایین بودن قیمت ها چیست.اجزای اساسی رفتار بازار کاملا ساده هستند.

تنها سه نیروی اصلی در بازار وجود دارد.معامله گرانی که فکر می کنند قیمت پایین است و می خرند.معامله گرانی که فکر می کنند قیمت بالاست و می فروشند و آنهایی که منتظرند تصمیم شان را درباره بالا یا پایین بودن قیمت بگیرند.از لحاظ تکنیکی گروه سوم نیروی بالقوه را تشکیل می دهند.نحوه تفسیر معامله گران از بالا یا پایین بودن قیمت ها طبق قاعده خاصی نیست.

زیرا بیشتر افراد به صورت نامنظم،سازمان نیافته،دلبخواهی و تصادفی معامله می کنند.اما فهمیدن اینکه در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد زیاد سخت نیست زیرا حرکت یا عدم حرکت قیمت ها تابعی از دو گروه اول است.معامله گرانی که فکر می کنند قیمت ها بالا هستند و آنهایی که قیمت ها را پایین می پندارند.

اگر نیروهای بین دو گروه ذکر شده در تعادل باشند قیمت ها حرکتی نمیکنند زیرا هر طرف نیروی طرف دیگر را خنثی می کند.در صورت عدم تعادل قیمت ها در جهت نیروی بزرگتر حرکت میکنند.

ادامه مطلب را در قسمت بعد بخوانید…

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *