09150566946

تفاوت خریدار حقیقی و حقوقی

معنی سهامدار حقیقی و حقوقی در بورس چیست؟

اگر کمی با بازار سرمایه و بورس آشنایی داشته باشید حتما اسم سهامدار حقیقی و حقوقی برای شما آشنا است. به طور کلی در بازار سهام دو نوع خریدار و فروشنده داریم خریدار و فروشنده حقیقی و خریدار و فروشنده حقوقی. به زبان ساده حقیقی ها یا سهامداران حقیقی یا سهامداران خرد افراد معمولی هستند و حقوقی ها که به آن ها سهامداران عمده نیز گفته می شود شرکت ها، سازمان ها و نهادها هستند که در واقع مجموعه ای از چند حقیقی می باشند که تحت یک نام واحد فعالیت می کنند. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد که سهامدار حقیقی و حقوقی در بورس به چه افرادی گفته می شود و نحوه معاملات آن ها در بازار سرمایه چه تأثیری بر جو بازار و آینده سهم خواهد داشت.

تعریف سهامدار حقیقی و حقوقی

اشخاص دو نوع می باشند. اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی. در بازار بورس نیز این دسته بندی وجود دارد و سهامداران بورسی به سهامداران حقیقی و سهامداران حقوقی تقسیم می شوند. سهامدار حقیقی: همان اشخاص حقیقی هستند که دارای نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی و … منحصر به فرد خود می باشند که در بورس ثبت نام کرده و دارای کد بورسی می باشند به این افراد سهامدار حقیقی گقته می شود. سهامدار حقوقی: یک شرکت، سازمان یا نهاد است که ثبت قانونی شده و دارای شخصیت حقوقی مستقل است. شخصیت حقوقی دارای شماره ثبت، نام تجاری، تاریخ ثبت، کد اقتصادی و … منحصر به فرد می باشد و از هیئت مدیره، مدیرعامل و کارمندان تشکیل شده است. اگر شخصیت حقوقی اقدام به خرید و فروش در بازار بورس کند به عنوان سهامدار حقوقی شناخته می شود. نوع نگاه سهامدار حقیقی و حقوقی در بورس کاملا متفاوت بوده و هر کدام با اهداف خاصی اقدام به خرید و فروش در بورس می کنند.

تفاوت های سهامدارن حقیقی و حقوقی

دیدگاه سهامدار حقیقی: سهامدار حقیقی به صورت انفرادی خرید و فروش می کند و معمولا دید کوتاه مدت دارد، بیشتر از سهامدار حقوقی تحت تاثیر شایعات و جو بازار قرار می گیرد و فقط به دنبال کسب سود می باشد. تعداد زیادی از سهامداران حقیقی را افراد تازه وارد به بورس تشکیل می دهند که به دلیل نا آشنایی با بازار بورس گاهی اوقات اقدام به خرید و فروش هیجانی می کنند و ممکن است موجب آسیب به بازار شوند. بنابراین به این دسته افراد توصیه می شود به روش غیرمستقیم و از طریق یک شرکت سبدگردان وارد بورس شوند. دیدگاه سهامداران حقوقی: سهامداران حقوقی بیشتر دید بلند مدت در سرمایه گذاری در بورس دارند. خرید و فروش حقوقی ها همیشه به دلیل کسب سود بیشتر نیست و گاهی یک حقوقی تنها برای حمایت از یک سهم اقدام به خرید و فروش می کند. اما در حالت کلی سهامداران حقوقی تیمی از تحلیلگران حرفه ای دارند و گاهی دیده می شود که برخلاف جریان حقیقی ها در روزهای منفی می خرند و در روزهای مثبت می فروشند و این کار را با هدف حفظ تعادل بازار انجام می دهند. به عبارتی پخته تر عمل می کنند.

رفتار سهامداران حقوقی به بازار بورس جهت می دهد

از آنجایی که سهامداران حقوقی بر اساس تحلیل و ارزش واقعی سهم معاملات خود را انجام می دهند رفتار هیجانی کمتری از آن ها مشاهده می شود و می توانند جهت دهی خوبی در بازار سهام داشته باشند. گرچه سهامدار حقوقی رفتار هیجانی کمتری از خود نشان می دهد اما رفتار آن ها ممکن است بازتاب هیجانی به بازار بدهد. یکی از نکات مهم در رصد بازار سرمایه توجه به مقدار ارزش خالص خرید و فروش، میزان مشارکت و حجم معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی می باشد.

تغییر مالکیت های بورسی به چه معناست؟ وقتی گفته می شود در یک روز مشخص تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی بوده است منظور ما این است که نقدینگی از سبد سهامدارن حقیقی به سبد سهامدارن حقوقی منتقل شده است. یعنی حقیقی ها فروخته اند و حقوقی ها خریده اند.

خرید و فروش حقوقی ها در بورس به چه معناست؟

برخی افراد معتقدند افراد حقوقی به اطلاعات ارزنده ای در خصوص شرکت های بورسی و ارزش سهام آن ها برخوردارند بنابراین در خرید و فروش های خود از این افراد تبعیت می کنند و به عنوان مثال وقتی حقوقی می فروشد، می فروشند و وقتی حقوقی می خرد می خرند اما اگر شما هم جزو این دسته هستید به نکات زیر توجه کنید: وقتی یک سهامدار حقوقی اقدام به خرید یک سهم می کند دو دلیل می توان برای خرید حقوقی در نظر گرفت، یک سهامدار حقوقی اقدام به تحلیل نموده و ارزندگی سهم برای او مسجل شده است و پیش بینی کرده که این سهم در آینذه از قیمت بسیار خوبی برخوردار خواهد شد. دلیل دوم خرید حقوقی حمایت از یک سهم برای جلوگیری از ریزش سهم شرکت زیرمجموعه خود می باشد. بنابراین اگر رفتار خقوقی ها در خرید یک سهم را دنبال می کنید سعی کنید به تحلیل بنیادی شرکتی که قصد خرید سهام آن را دارید بپردازید و بعد اقدام به خرید کنید.

فروش حقوقی می تواند به منظور تامین مالی باشد و یا نتیجه تحلیل حقوقی از سهم این است که قیمت سهم در روزهای آینده ریزشی خواهد شد.

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *