09150566946

تحلیل بنیادی و تاثیر آن بر معامله گری در بورس

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بورس سال‌هاست که از تحلیل بنیادی برای انجام معاملات خود در بورس استفاده می‌کنند. در این روش معامله‌گران با توجه به جزئیات شرکت‌های شرکت‌کننده در بورس تشخیص می‌دهند که کدام سهام برای خرید یا فروش در بازار مناسب است. کار یک تحلیل‌گر بنیادی همچون فردی است که برای خرید وارد یک نمایشگاه بزرگ می‌شود. سپس برای خرید محصول مورد نظرش به تمام غرفه‌های نمایشگاه سر می‌زند و جزئیات مربوط به آن محصول را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد. معامله گری در بورس به واسطه‌ی تحلیل بنیادی برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بسیار مناسب می‌باشد. چرا که بر اساس منطق و واقعیت است. هرچند که کشف و تفسیر حقایق بنیادی، خود امری تخصصی و پرزحمت می‌باشد که این مورد یکی از چالش‌های موجود در بازارهای مالی است. معامله‌گران باید جنبه‌های مختلفی را که بر ارزش، تغییرات و عملکرد کلی ارزها تاثیر گذار است مورد بررسی قرار دهند.

آیا  تحلیل بنیادی در ایران جواب می دهد؟

 

طبق منشور معامله گری، اولین گام برای شروع یک معامله درست و تخصصی، رصد نمودن اخبار داخلی و خارجی است. همانگونه که میدانید اخبارِ متفاوت داخلی و خارجی، به صورت لحظه ای منتشر میشود که برخی از آنها به نفع بعضی از شرکتها بوده و برخی دیگر به ضرر بعضی دیگر از شرکتها. گاهی هم پیش می آید که برخی از اخبار از یک منظر به نفع و از منظر دیگر به ضرر شرکت تمام می شود.

 

به عنوان مثال، این امکان وجود دارد  که با رشد قیمت نوعی از کالا، بهای تمام شده و نرخ فروش محصول یک شرکت خاص، همزمان افزایش یابد.

 

تحلیگر بنیادی با پیگیری اخبار داخلی و خارجی به محاسبه شدت و حدت میزان اثرگذاری خبر منتشر شده بر سودآوری شرکت می پردازد به عنوان مثال:

فرض کنید در اخبار شنیده می شود نرخ هر بشکه نفت در بازارهای جهانی  ۵درصد ارزان شد تحلیلگران بنیادی با محاسبات خود به این نتیجه می رسند که سود هر سهم شرکت “الف”، ۲درصد بیشتر و سود هر سهم شرکت “ب” ۳درصد کمتر می شود. بنابراین به کارگزار خود دستور خرید سهام شرکت “الف”  و فروش سهم شرکت “ب” می دهند.

ازآنجاییکه اخبار به صورت لحظه ای تغییر میکند، ممکن است مجدد خبری منتشر شود مبنی بر  اینکه نرخ هر بشکه نفت در بازارهای جهانی  ۱۰درصد بیشتر شد مجدد، تحلیلگر بنیادی اقدام به  محاسبه سود هر سهم دو شرکت الف و ب میکند و به این نتیجه می رسد که سود هر سهم شرکت”الف”، ۳درصد کمتر و سود هر سهم شرکت “ب” ۵درصد بیشتر می شود.حال تصمیم گرفته شده در حالت قبل کاملا معکوس شده و باید سهام الف فروخته شده و سهام ب خریداری شود. اگر سرمایه گذار در ارسال دستور خرید و  فروش دو معامله تعلل کرده باشد، شرایط کاملا تغییر میکند و متحمل زیان می شود.

 

 

 

بازگشت به صفحه سرفصل های اصلی تحلیل تکنیکال

 

🔻🔻🔻🔻🔻
ویرا سرمایه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *